۴۱۸۸

حَقُّ اليَقينِ

الكتاب :

إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ».۱

وَ إِنَّهُ لَحَقُّ اليَقِينِ».۲

التّفسير:

الحقّ هو العلم من حيث إنّ الخارج الواقع يطابقه. و اليقين هو العلم الذي لا لبس فيه و لا ريب. فإضافة الحقّ إلى اليقين نحو من الإضافة البيانيّة جيء بها للتأكيد.۳
قال المجلسيّ رضوان اللّه عليه : و لليقين ثلاث مراتب : علم اليقين. و عين اليقين. و حقّ اليقين «كَلاّ لَو تَعْلَمونَ عِلْمَ اليَقينِ لَتَرَوُنَّ الجَحيمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ اليَقينِ» «إنَّ هذا لَهُوَ حَقُّ اليَقينِ» و الفرق بينها إنّما ينكشف بمثال. فعلم اليقين بالنار مثلاً هو مشاهدة المرئيّات بتوسّط نورها. و عين اليقين بها هو معاينة جرمها. و حقّ اليقين بها الاحتراق فيها. و انمحاء الهويّة بها. و الصيرورة نارا صرفا. و ليس وراء هذا غاية و لا هو قابل للزيادة. لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا.۴

۴۱۸۸

حقّ اليقين

قرآن:

«اين است همان حقيقت يقينى».

«و اين قرآن، بى شبهه، حقيقتى يقينى است».

تفسير:

حقّ، عبارت است از شناخت مطابق با واقعيت خارجى و يقين، عبارت از شناختى است كه در آن شبهه و ترديد نباشد. بنا بر اين، اضافه حق به يقين، نوعى اضافه بيانيه است كه براى تأكيد آورده شده است.
مرحوم علاّمه مجلسى ـ رضوان اللّه عليه ـ مى گويد: يقين، داراى سه مرتبه است: علم اليقين، عين اليقين و حق اليقين. «نه چنين است، اگر علم اليقين داشتيد به يقين دوزخ را مى ديديد. سپس آن را قطعاً به عين اليقين مى ديديد»، «اين است همان حق اليقين». تفاوت ميان اين سه مرتبه از يقين با يك مثال روشن مى شود. براى مثال علم اليقين داشتن به آتش، عبارت است از مشاهده ديدنى ها به واسطه نور آن و عين اليقين داشتن به آن، عبارت است از مشاهده جِرم آتش و حقّ اليقين داشتن به آن، عبارت است از سوختن در آتش و محو شدن هويت شى ء در آن و تبديل شدن به آتش صِرف. بالاتر و افزونتر از اين مرتبه ديگر مرتبه اى وجود ندارد، اگر پرده كنار زده شود بر يقين من افزوده نمى گردد [سخن مولا على عليه السلام است].


1.الواقعة : ۹۵.

2.الحاقّة : ۵۱.

3.الميزان في تفسير القرآن : ۱۹/۱۴۰.

4.بحار الأنوار : ۷۰/۱۴۲.