۲۲۸۶۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عَنِ الكَبائرِ ـ ) : مِنها أكلُ مالِ اليَتيمِ ظُلما.۱
۴۱۷۶
عِلَّةُ تَحريمِ أكلِ مالِ اليَتيمِ
۲۲۸۶۳.فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام ( ـ في خُطبَةٍ لَها ـ ) : فَرَضَ اللّه ُ مُجانَبَةَ أكلِ أموالِ اليَتامى إجارَةً مِن الظُّلمِ.۲
۲۲۸۶۴.الإمامُ الرِّضا عليه السلام ( ـ مِن كِتابِهِ إلى محمّدِ ابنِ سِنانٍ في عِلَّةِ ) : حُرِّمَ أكلُ مالِ اليَتيمِ ظُلما لِعِلَلٍ كَثيرَةٍ مِن وُجوهِ الفَسادِ : أوَّلُ ذلكَ إذا أكَلَ مالَ اليَتيمِ ظُلما فَقَد أعانَ على قَتلِهِ ؛ إذِ اليَتيمُ غَيرُ مُستَغْنٍ. و لا مُحتَمِلٌ لِنَفسِهِ. و لا قائمٌ بِشَأنِهِ. و لا لَهُ مَن يَقومُ علَيهِ و يَكفيهِ كَقِيامِ والِدَيهِ. فإذا أكَلَ مالَهُ فكأنَّهُ قَد قَتَلَهُ و صَيَّرَهُ إلَى الفَقرِ و الفاقَةِ... مَعَ ما في ذلكَ مِن طَلَبِ اليَتيمِ بِثَأرِهِ إذا أدرَكَ. و وُقوعِ الشَّحناءِ و العَداوَةِ و البَغضاءِ حتّى يَتَفانوا.۳
۲۲۸۶۲.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به سؤال از گناهان كبيره ـ ) فرمود : يكى از آنها به ناحق خوردن مال يتيم است.
۴۱۷۶
علّت تحريم خوردن مال يتيم
۲۲۸۶۳.فاطمه زهرا عليها السلام ( ـ در يكى از سخنرانى هاى خود ـ ) فرمود : خداوند پرهيز از خوردن مال يتيم را به دليل جلوگيرى از ظلم و حق كشى واجب فرمود.
۲۲۸۶۴.امام رضا عليه السلام ( ـ در نامه خود به محمّد بن سنان، درباره علّت تحريم ) نوشت : [خداوند ]به ناحق خوردن مال يتيم را به اين دليل حرام فرموده كه مفاسد زيادى در اين كار مى باشد: اول اينكه هر گاه مال يتيم را به ناحق بخورد در كشتن او كمك كرده است؛ زيرا يتيم بى نياز نيست و نمى تواند خودش را اداره كند و روى پاى خودش بايستد و كسى را هم، مانند پدر و مادر، ندارد كه او را سرپرستى و اداره كند. بنا بر اين وقتى مال او را بخورد مثل اين است كه او را كشته و به فقر و بيچارگى اش كشانده است... و اين باعث مى شود كه وقتى يتيم به سنّ بلوغ رسيد و بزرگ شد در صدد انتقامگيرى برآيد و ميان آنها كينه و دشمنى و نفرت به وجود آيد تا جايى كه يكديگر را از بين ببرند.
1.. بحار الأنوار: ۷۵/۱۰/۳۲.
2.بحار الأنوار : ۷۹/۲۶۸/۷.
3.. علل الشرائع : ۴۸۰/۱.