۲۲۴۸۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :التَّقيَّةُ في كُلِّ ضَرورَةٍ.۱

۲۲۴۸۳.عنه عليه السلام :التَّقيَّةُ في كُلِّ شيءٍ يُضطَرُّ إلَيهِ ابنُ آدَمَ فَقَد أحَلَّهُ اللّه ُ لَهُ.۲

۲۲۴۸۴.عنه عليه السلام :التَّقيَّةُ في كُلِّ ضَرورَةٍ، و صاحِبُها أعلَمُ بِها حِينَ تَنزِلُ بهِ.۳

(انظر) وسائل الشيعة : ۱۱ / ۴۶۷ باب ۲۵.

۴۱۱۷

النَّهيُ عَن تُجاوُزِ مَواضعِ التَّقِيَّةِ

۲۲۴۸۵.عوالي اللآلي :رُويَ أنّ مسيلمةَ الكَذّابَ أخَذَ رجُلَينِ مِن المُسلمينَ فقالَ لأحَدِهِما : ما تَقولُ فِي محمّدٍ ؟ فقالَ : رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله. قالَ : فما تقولُ فِيَّ ؟ قالَ : أنتَ أيضا. فخَلاّهُ. و قالَ للآخَرِ : ما تَقولُ في محمّدٍ ؟ فقالَ : رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله. قالَ : فما تقولُ فِيَّ ؟ قالَ: أنا أصَمُّ. فأعادَ علَيهِ ثَلاثا فأعادَ جَوابَهُ الأوَّلَ فَقَتَلَهُ. فبَلَغَ ذلكَ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فقالَ : أمّا الأوَّلُ فَقَد أخَذَ بِرُخصَةِ اللّه ِ. و أمّا الثّاني فَقَد صَدَعَ بِالحَقِّ فهَنيئا لَهُ۴.۵

۲۲۴۸۲.امام باقر عليه السلام :تقيّه در موردى است كه ضرورت ايجاب كند.

۲۲۴۸۳.امام باقر عليه السلام :تقيّه در هر چيزى است كه آدمى به آن ناچار شود؛ زيرا خداوند در اين حالت آن را براى او حلال كرده است.

۲۲۴۸۴.امام باقر عليه السلام :تقيّه در هر موردى است كه ضرورت پيش آيد و تقيّه كننده خود بهتر مى داند كه در چه وقت بايد تقيّه كند.

۴۱۱۷

نهى از پا فراتر نهادن از موارد تقيّه

۲۲۴۸۵.عوالى اللآلى :روايت شده است كه مسيلمه كذّاب دو مرد مسلمان را دستگير كرد. به يكى از آن دو گفت: درباره محمّد چه مى گويى؟ گفت: او رسول خداست. گفت: نظرت درباره من چيست؟ گفت: تو نيز فرستاده خدايى. مسيلمه او را آزاد كرد. به ديگرى گفت: درباره محمّد چه مى گويى؟ گفت: او رسول خداست. گفت: نظرت درباره من چيست؟ گفت: گوشم سنگين است. مسيلمه سه بار سؤال خود را پرسيد و آن مرد مسلمان هر بار همان جواب را داد. مسيلمه او را به قتل رسانيد. اين خبر به رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد، فرمود:آن اوّلى به رخصت (اجازه) خداوند عمل كرد و دومى حق را آشكار ساخت، پس گوارايش باد.


1.بحار الأنوار : ۷۵/۳۹۹/۳۳.

2.الكافي : ۲/۲۲۰/۱۸.

3.الكافي : ۲/۲۱۹/۱۳.

4.عوالي اللآلي : ۲/۱۰۴/۲۸۸.

5.(انظر) وسائل الشيعة: ۱۱ / ۴۷۸ / ۹، ۱۰ و ص ۴۷۹/ ۱۲، ۱۳ و ص ۴۸۱ / ۲۱.