۴۱۱۵

التَّقِيَّةُ

الكتاب :

لاَ يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّه ِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللّه ُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللّه ِ الْمَصِيرُ».۱

مَنْ كَفَرَ بِاللّه ِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالاْءِيمَانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللّه ِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ».۲

وَ قَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللّه ُ وَ قَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَ إِنْ يَكُ كَاذِبا فَعَلَيْهِ كِذْبُهُ وَ إِنْ يَكُ صَادِقا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللّه َ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ».۳

الحديث :

۲۲۴۶۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أحَبَّنا بقَلبِهِ و أبغَضَنا بلِسانِهِ فهُو في الجَنَّةِ.۴

۲۲۴۷۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :خالِطُوهُم بِالبَرّانِيَّةِ. و خالِفوهُم بِالجَوّانِيَّةِ. إذا كانَتِ الإمرَةُ صِبيانِيَّةً.۵

۴۱۱۵

تقيّه

قرآن:

«نبايد مؤمنان، كافران را به جاى مؤمنان، به دوستى برگزينند. پس هر كه چنين كند او را با خدا رابطه اى نيست، مگر اينكه از آنها بيمناك باشيد و خدا شما را از خودش مى ترساند و بازگشت به سوى اوست».

«كسى كه بعد از ايمان آوردنش، به خدا كفر ورزد [عذابى سخت خواهد داشت] مگر آن كس كه مجبور شده و[لى ]قلبش به ايمان اطمينان دارد. ليكن هر كه سينه اش به كفر گشاده گردد، خشم خدا بر آنان است و برايشان عذابى بزرگ خواهد بود».

«و مردى مؤمن از خاندان فرعون كه ايمان خود را نهان مى داشت گفت: آيا مردى را مى كشيد كه مى گويد: پروردگار من خداست؟ و مسلّما براى شما از جانب پروردگارتان دلايل آشكارى آورده، و اگر دروغگو باشد دروغش به زيان اوست، و اگر راستگو باشد برخى از آنچه به شما وعده مى دهد به شما خواهد رسيد؛ چرا كه خدا كسى را كه افراط كار دروغزن باشد هدايت نمى كند».

حديث :

۲۲۴۶۹.امام على عليه السلام :كسى كه ما را در دلش دوست بدارد و به زبانش دشمن، او در بهشت است.

۲۲۴۷۰.امام باقر عليه السلام :هرگاه حكومت باطل و جاهلانه بود با آنان (غير خودى ها) در ظاهر آميزش كنيد و در باطن مخالفشان باشيد.


1.آل عمران : ۲۸.

2.النحل : ۱۰۶.

3.غافر : ۲۸.

4.غرر الحكم : ۸۱۷۳.

5.الكافي : ۲/۲۲۰/۲۰.