۲۲۳۵۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في تَفسيرِ الآيَةِ ـ ) : فأمّا اللِّباسُ فالثِّيابُ الّتي يَلبَسونَ، و أمّا الرِّياشُ فالمَتاعُ و المالُ. و أمّا لِباسُ التَّقوى فالعَفافُ ؛ لأنّ العَفيفَ لا تَبدو لَه عَورَةٌ و إن كانَ عارِيا مِن الثِّيابِ. و الفاجِرُ بادِي العَورَةِ و إن كانَ كاسِيا مِن الثِّيابِ. يَقولُ : «و لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ» يقولُ : العَفافُ خَيرٌ.۱

(انظر) التقوى : باب ۴۰۹۷.

۴۰۹۷

التَّقوى حِصنٌ حَصينٌ

۲۲۳۵۱.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :مَنِ اتَّقَى اللّه َ عاشَ قَوِيّا. و سارَ في بِلادِ عَدُوِّهِ آمِنا.۲

۲۲۳۵۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :التَّقوى حِصنٌ حَصينٌ لِمَن لَجَأَ إلَيهِ.۳

۲۲۳۵۳.عنه عليه السلام :التَّقوى حِصنُ المُؤمنِ.۴

۲۲۳۵۴.عنه عليه السلام :التَّقوى حِرزٌ لِمَن عَمِلَ بِها.۵

۲۲۳۵۵.عنه عليه السلام :التَّقوى أوفَقُ حِصنٍ. و أوقى حِرزٍ.۶

۲۲۳۵۰.امام باقر عليه السلام ( ـ در تفسير آيه پيش گفته ـ ) فرمود : «لباس» همان جامه هايى است كه مى پوشند و «رياش» كالا و دارايى است و لباسِ تقوا، عفاف و پاكدامنى است؛ زيرا شخص پاكدامن، اگر چه برهنه از لباس باشد، عيبى از او آشكار نمى شود و آلوده دامن، هرچند پوشيده از لباس باشد، عيب هايش آشكار است. مى فرمايد: «و لباس التقوى ذلك خير»، مى فرمايد: خويشتندارى و پاكدامنى بهتر است.

۴۰۹۷

تقوا، دژى است تسخير ناشدنى

۲۲۳۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه از خدا پروا دارد، نيرومند بزيد و در سرزمين دشمنش آسوده بگردد.

۲۲۳۵۲.امام على عليه السلام :تقوا، براى كسى كه بدان پناه برد، دژى تسخير ناشدنى است.

۲۲۳۵۳.امام على عليه السلام :تقوا، دژ مؤمن است.

۲۲۳۵۴.امام على عليه السلام :تقوا، پناهگاهى نفوذ نا پذير است براى كسى كه آن را به كار گيرد.

۲۲۳۵۵.امام على عليه السلام :تقوا، مستحكم ترين دژ و نگه دارنده ترين پناهگاه است.


1.تفسير القمّي : ۱/۲۲۶.

2.بحار الأنوار : ۷۰/۲۸۳/۵.

3.غرر الحكم : ۱۵۵۸.

4.غرر الحكم : ۱۰۴۶.

5.غرر الحكم : ۱۱۲۸.

6.غرر الحكم : ۱۳۳۰.