۲۱۹۴۸.بحار الأنوار عن الجعفريِّ عن الإمامِ الرِّضا عليهتَدري لِمَ سُمِّيَ إسماعيلُ صادِقَ الوَعدِ ؟ قلتُ : لا أدري. قالَ : وَعَدَ رجُلاً فجَلَسَ لَهُ حَولاً يَنتَظِرُهُ۱.۲
(انظر) النبوّة الخاصّة : باب ۳۷۳۸.
۴۰۵۲
ما لا يَنبَغي مِنَ الوَعدِ
۲۱۹۴۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا تَعِدَنَّ عِدَةً لا تَثِقُ مِن نَفسِكَ بإنجازِها.۳
۲۱۹۵۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَعِدَنَّ أخاكَ وَعدا لَيسَ في يَدِكَ وَفاؤُهُ.۴
۲۱۹۴۸.بحار الأنوار ( ـ به نقل از جعفرى ـ ) : امام رضا عليه السلام به من فرمود : مى دانى چرا اسماعيل [بن حزقيل] را صادق الوعد گفتند؟ عرض كردم: نمى دانم. حضرت فرمود: به مردى و عده اى داد و [براى وفاى به وعده خود ]يك سال منتظر او بود.۵
۴۰۵۲
وعده هايى كه شايسته نيست داده شود
۲۱۹۴۹.امام على عليه السلام :هرگز و عده اى نده كه نسبت به انجام آن از خود مطمئن نيستى.
۲۱۹۵۰.امام صادق عليه السلام :هرگز به برادرت و عده اى نده كه انجام آن به دست تو نيست.
1.بحار الأنوار : ۷۵/۹۴/۱۰.
2.بيان : الظاهر أنّ وعده كان بنحو بحيث يستلزم حضوره فى المحلّ المتّفق عليه مع عدم منافاته للقيام باعماله الضرورية و الواجبات.
3.غرر الحكم : ۱۰۲۹۷.
4.بحار الأنوار : ۷۸/۲۵۰/۹۴.
5.توضيح : ظاهرا وعده آن حضرت به گونه اى بوده كه حضور وى در مكان موعود براى وفاى به عهد و پيمان خود ضرورت داشته و منافى با كارهاى ضرورى و واجب نبوده است.