(انظر) الذكر: باب ۱۳۴۴، الشيطان: باب ۲۰۰۲، الوسوسة: باب ۴۰۰۸.
۴۰۱۰
تَجاوُزُ اللّه ِ عَنِ الوَسوَسَةِ
۲۱۷۰۷.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :تَجاوَزَ اللّه ُ لاُمَّتي عَمّا حَدَّثَت بهِ أنفُسَها ما لَم تَنطِقْ بهِ أو تَعمَلْ.۱
۲۱۷۰۸.عنه صلى الله عليه و آله :وُضِعَ عن اُمَّتي تِسعُ خِصالٍ : الخَطأُ. و النِّسيانُ. و ما لا يَعلَمونَ. و ما لا يُطيقونَ. و ما اضطُرُّوا إلَيهِ. و ما استُكرِهوا علَيهِ. و الطِّيَرَةُ. و الوَسوَسَةُ في التَّفكُّرِ في الخَلقِ. و الحَسَدُ ما لَم يَظهَرْ بِلسانٍ أو يَدٍ.۲
۲۱۷۰۹.عنه صلى الله عليه و آله :لِكُلِّ قَلبٍ وَسواسٌ. فإذا فَتَقَ الوَسواسُ حِجابَ القَلبِ نَطَقَ بهِ اللِّسانُ و اُخِذَ بهِ العَبدُ. و إذا لَم يَفتُقِ القَلبَ و لَم يَنطِقْ بهِ اللِّسانُ فلا حَرَجَ.۳
۲۱۷۱۰.بحار الأنوار :فقهُ الرِّضا عليه السلام : أروي أنّهُ سُئلَ العالِمُ عليه السلام عَن حَديثِ النَّفسِ. فقالَ : مَن يُطيقُ ألاَّ تُحَدِّثَ نَفسُهُ ؟!... و نَروي [عن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ] أنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى عَفا لاُمَّتي عَن وَساوِسِ الصَّدرِ. و نرَوي عنهُ [ صلى الله عليه و آله ] أنَّ اللّه َ تَجاَوَزَ لاُمَّتي عَمّا تُحَدِّثُ بهِ أنفُسُها إلاّ ما كانَ يُعقَدُ علَيهِ.۴
۴۰۱۰
گذشت خداوند از وسوسه
۲۱۷۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند از وسوسه ها و تشكيكات ذهنى امّت من تا زمانى كه آنها را به زبان يا به مرحله عمل نياورده باشند، گذشت كرده است.
۲۱۷۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مجازات نه چيز از امّت من برداشته شده است: خطا، فراموشى، آنچه ندانند، آنچه نتوانند، آنچه بدان مضطرّ شوند، آنچه به زور به آن وا داشته شوند، فال بد زدن، وسوسه در تفكر در آفرينش و رشك بردن در صورتى كه به زبان يا دست آشكار نشود.
۲۱۷۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر دلى وسواس دارد. پس هرگاه اين وسواس پرده دل را بِدَرَد و به زبان آورده شود، بنده به سبب آن مؤاخذه گردد، اما اگر پرده دل را ندرد و زبان به آن گويا نشود، گناهى صورت نگرفته است.
۲۱۷۱۰.بحار الأنوار ( ـ به نقل از فقه الرضا عليه السلام ـ ) : روايت مى كنم كه از امام كاظم عليه السلام درباره حديث نفْس (افكار و انديشه هايى كه در ذهن انسان مى گذرد) سؤال شد. فرمود: كيست كه نفْس او دچار افكار و انديشه نشود؟!... و [از رسول خدا صلى الله عليه و آله ] روايت مى كنيم كه : خداوند تبارك و تعالى از وسوسه هاى سينه امّت من گذشته است. و [از همان حضرت] روايت مى كنيم كه : خداوند از حديث نفْس هاى امّت من مى گذرد، مگر آنچه به صورت اعتقاد در آيد.
1.تنبيه الخواطر : ۲/۱۲۰.
2.الكافي : ۲/۴۶۳/۲.
3.كنز العمّال : ۱۲۶۸.
4.بحار الأنوار: ۷۲/۱۲۷/۱۳.