۲۰۳۲۱.الإمامُ الرِّضا عليه السلام ( ـ مِمّا كَتَبَ في جَوابِ مَسائلِ محمّدِ بنِ سِنان ) : و حُرِّمَ النَّظَرُ إلى شُعورِ النِّساءِ المَحجوباتِ بالأزواجِ و إلى غَيرِهِنَّ مِن النِّساءِ ؛ لِما فيهِ مِن تَهييجِ الرِّجالِ. و ما يَدعو التَّهييجُ إلَيهِ مِن الفَسادِ و الدُّخولِ فيما لا يَحِلُّ و لا يَجمُلُ. و كذلكَ ما أشبَهَ الشُّعورَ. إلاّ الّذي قالَ اللّه ُ تعالى : «و القَـواعِدُ مِـن النِّسـاءِ الـلاتي لا يَـرجُونَ نِكاحا...» ۱... فلا بأسَ بالنَّظَرِ إلى شُعورِ مِثلِهِنَّ.۲

(انظر) الزِّنا : باب ۱۶۰۲.
الصلاة : باب ۲۲۶۱ حديث ۱۰۶۵۶.
الحجاب : باب ۶۹۹ حديث ۳۴۱۵.

۳۸۲۸

خائِنَةُ الأعيُنِ

الكتاب :

يَعْلَمُ خَائِنَةَ اْلأَعْيُنِ۳ وَ مَا تُخْفِي الصُّدُورُ».۴

الحديث :

۲۰۳۲۲.تفسير نور الثقلين :قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لأصحابِهِ يَومَ فَتحِ مَكّةَ ـ و قد جاءَ عُثمانُ بعبدِ اللّه ِ بنِ سَعدِ بنِ أبي سَرحٍ يَستأمِنُهُ مِنهُ و كانَ صلى الله عليه و آله قَبلَ ذلكَ أهدَرَ دَمَهُ و أمَرَ بقَتلِهِ. فلَمّا رأى عُثمانَ استَحيى مِن رَدِّهِ و سَكَتَ طويلاً ليَقتُلَهُ بَعضُ المؤمِنينَ. ثُمّ أمِنَهُ بعدَ تَرَدُّدِ المَسألَةِ مِن عُثمانَ ـ : أ ما كانَ مِنكُم رجُلٌ رَشيدٌ يَقومُ إلى هذا فيَقتُلُهُ ؟! فقالَ لَهُ عَبّادُ بنُ بشرٍ : يا رَسولَ اللّه ِ، إنّ عَيني ما زالَت في عَينِكَ انتِظارا أن تُومئَ فأقتُلَهُ. فقالَ صلى الله عليه و آله : إنّ الأنبياءَ لا يَكونُ لَهُم خائنَةُ أعيُنٍ.۵

۲۰۳۲۱.امام رضا عليه السلام ( ـ در پاسخ به يكى از پرسش هاى محمّد بن سنان ـ ) فرمود : نگاه كردن به موى زنان شوهردار و ديگر زنان به اين علّت حرام شده است كه باعث تحريك مردها مى شود و اين تحريك به فساد و ارتكاب اعمال حرام و ناشايست مى انجامد. همچنين است چيزهايى كه [به لحاظ تحريك كنندگى] مانند مو باشد. مگر در مواردى كه خداى متعال فرموده است «و القواعد من النساء اللاتى لا يرجون نكاحا... ؛ و زنان از كار افتاده اى كه اميد به ازدواج ندارند...»... نگاه كردن به موهاى اين گونه زنان اشكالى ندارد.

۳۸۲۸

نگاه هاى دزدانه

قرآن:

«خدا نگاه هاى دزدانه و آنچه را كه دل ها نهان مى دارند، مى داند».

حديث :

۲۰۳۲۲.تفسير نور الثقلين :در روز فتح مكّه عثمان، عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح را كه قبلا رسول خدا صلى الله عليه و آله او را مهدور الدم دانسته و فرمان قتلش را صادر كرده بود، خدمت آن حضرت آورد تا از ايشان براى او امان بگيرد. پيامبر صلى الله عليه و آله وقتى عثمان را ديد از اينكه خواهش او را رد كند شرم كرد و مدتى خاموش ماند تا يكى از مؤمنان آن مرد را بكشد. اما چون خواهش مكرر عثمان را ديد [و كسى هم اقدام به قتل عبد اللّه نكرد] او را امان داد و به ياران خود فرمود : آيا در ميان شما جوانمردى نبود كه برخيزد و او را بكشد؟! عَبّاد بن بشر عرض كرد : اى رسول خدا! من پيوسته به چشمان شما مى نگريستم و منتظر اشاره شما بودم تا او را بكشم. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : پيامبران نگاه دزدانه (زير چشمى) نمى كنند.


1.النور : ۶۰.

2.عيون أخبار الرِّضا : ۲ / ۹۷ / ۱.

3.خائنة الأعين : صفة للنظرة. أي يعلم النظرة المُستَرَقَة إلى ما لا يحلّ (مجمع البحرين : ۱ / ۵۶۳).

4.المؤمن : ۱۹.

5.تفسير نور الثقلين : ۴ / ۵۱۷ / ۳۵.