۳۶۹۷

النَّهيُ عَن عُبودِيَّةِ المالِ

۱۹۴۴۶.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :مالُكَ إن لَم يَكُنْ لَكَ كُنتَ لَهُ. فلا تُبقِ علَيهِ فإنّهُ لا يُبقي علَيكَ. و كُلْهُ قَبلَ أن يَأكُلَكَ۱ !۲

۳۶۹۸

حَقُّ المالِ عَلى صاحِبِهِ

۱۹۴۴۷.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :أمّا حَقُّ مالِكَ فأن لا تأخُذَهُ إلاّ مِن حِلِّهِ. و لا تُنفِقَهُ إلاّ في وَجهِهِ، و لا تُؤثِرَ على نفسِكَ مَن لا يَحمَدُكَ. فاعمَلْ فيهِ بطاعَةِ ربِّكَ. و لا تَبخَلْ بهِ فتَبوءَ بالحَسرَةِ و النَّدامَةِ مَع التَّبِعَةِ.۳

۳۶۹۷

نهى از مال پرستى

۱۹۴۴۶.امام حسين عليه السلام :دارايى تو اگر از آن تو نباشد، تو از آنِ او خواهى بود. پس به آن رحم نكن؛ زيرا كه او به تو رحم نمى كند و پيش از آنكه او تو را بخورد تو آن را بخور!۴

۳۶۹۸

حقّ مال بر صاحبش

۱۹۴۴۷.امام زين العابدين عليه السلام :امّا حقّ مال و دارايى تو اين است كه آن را جز از حلال به دست نياورى و جز در راهش خرج نكنى و كسى كه از تو قدردانى و تشكّر نمى كند [يعنى غير خدا ]را بر خود ترجيح ندهى. پس، آن را در راه طاعت پروردگارت به كار بر و در آن بخل مورز، كه در نتيجه، بار حسرت و ندامت را سر بار تبعات آن سازى.


1.الدرّة الباهرة : ۲۴.

2.و لنعم ما قيل في تفسير الزّهد أنّه «ليس الزُّهدُ أن لا تَملِكَ شيئا. بلِ الزُّهدُ أن لا يَملِكَكَ شيءٌ».

3.الأمالي للصدوق : ۴۵۵/۶۱۰.

4.چه خوب گفته اند در تفسير زهد كه : «زهد آن نيست كه مالك چيزى نباشى، بلكه زهد آن است كه چيزى مالك تو نباشد».