۳۴۱۲
استِماعُ الكِذبِ
الكتاب :
وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ».۱
لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْوا وَ لا كِذَّابا».۲
الحديث :
۱۷۶۰۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا تَرفَعُوا مَن رَفَعَتهُ الدُّنيا. و لا تَشِيمُوا بارِقَها. و لا تَسمَعُوا ناطِقَها... فإنّ بَرقَها خالِبٌ. و نُطقَها كاذِبٌ.۳
۱۷۶۰۲.عنه عليه السلام :لا تُمَكِّنِ الغُواةَ مِن سَمعِكَ.۴
۱۷۶۰۳.بحار الأنوار :سُئلَ الصّادقُ عليه السلام عنِ القُصّاصِ : أ يَحِلُّ الاستِماعُ لَهُم ؟ فقالَ : لا. و قالَ عليه السلام : مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ. فإن كانَ النّاطِقَ عن اللّه ِ فقد عَبَدَ اللّه َ. و إن كانَ النّاطِقَ عن إبليسَ فقد عَبَدَ إبليسَ.۵
(انظر) بحار الأنوار : ۷۲/۲۶۴ باب ۱۱۵.
۳۴۱۲
گوش دادن به دروغ
قرآن:
«و [برخى] از آنان كه يهوديند گوشگيران دروغند».
«در آنجا نه بيهوده اى شنوند و نه تكذيبى».
حديث:
۱۷۶۰۱.امام على عليه السلام :كسى را كه دنيا بالا برده، بلند مشماريد و به برق آن خيره مشويد و به سخنگوى دنيا، گوش مسپاريد... زيرا كه برق آن فريبنده است و سخنش دروغ.
۱۷۶۰۲.امام على عليه السلام :گمراهان را بر گوش خود مسلّط مكن.
۱۷۶۰۳.بحار الأنوار :امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه آيا گوش دادن به داستان پردازان رواست يا نه ـ فرمود : نه. و هر كس به گوينده اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است. پس اگر گوينده از خدا سخن بگويد، [شنونده] خدا را عبادت كرده است و اگر گوينده سخنان ابليسى بگويد او (شنونده) ابليس را عبادت كرده است.
1.المائدة : ۴۱.
2.. النبأ : ۳۵.
3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۱.
4.نهج البلاغة : الكتاب ۱۰.
5.. بحار الأنوار: ۷۲/۲۶۴/۱.