۳۵۸۶

الاِمتِحانُ

الكتاب :

(إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللّه ِ أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللّه ُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ).۱

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللّه ُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ...).۲

الحديث :

۱۸۶۵۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّ أمرَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ. لا يَحمِلُهُ إلاّ عَبدٌ مؤمنٌ امتَحَنَ اللّه ُ قَلبَهُ للإيمانِ.۳

۱۸۶۵۵.عنه عليه السلام ( ـ في صفةِ الأنبياءِ عليهم السلام و الأولياءِ ـ ) : قَدِ اختَبَرهُمُ اللّه ُ بالمَخمَصَةِ. و ابتَلاهُم بالمَجهَدَةِ. و امتَحَنَهُم بالمَخاوِفِ.۴

۱۸۶۵۶.عنه عليه السلام ( ـ في سؤالِ المَيّتِ في القَبرِ ـ ) : حتّى إذا انصَرَفَ المُشَيِّعُ. و رَجَعَ المُتَفَجِّعُ، اُقعِدَ في حُفرَتِهِ نَجِيّا لِبَهتَةِ السّؤالِ. و عَثرَةِ الامتِحانِ.۵

۳۵۸۶

امتحان

قرآن:

«كسانى كه پيش پيامبر خدا صدايشان را فرو مى كشند، همان كسانى هستند كه خدا دل هايشان را براى پرهيزگارى امتحان كرده است؛ آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است».

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چون زنان با ايمان مهاجر نزد شما آيند، آنان را بيازماييد. خدا به ايمان آنان داناتر است. پس اگر ايشان را با ايمان تشخيص داديد، ديگر به سوى كافران بازشان مگردانيد...».

حديث:

۱۸۶۵۴.امام على عليه السلام :همانا قضيّه ما دشوار و ديرياب است و جز بنده مؤمنى كه خداوند دلش را براى ايمان آزموده باشد، كسى آن را بر نمى تابد.

۱۸۶۵۵.امام على عليه السلام ( ـ در وصف انبيا و اوليا ـ ) فرمود : خداوند آنان را به گرسنگى آزمود و به [انواع] سختى گرفتارشان ساخت و به بيم و هراس ها امتحانشان نمود.

۱۸۶۵۶.امام على عليه السلام ( ـ درباره پرسش از ميّت در قبر ـ ) فرمود : و در آن هنگام كه تشييع كننده برگردد و عزادار مراجعت كند، او را در گورش مى نشانند و او از وحشت سؤال و لغزش در امتحان، آهسته سخن مى گويد.


1.الحجرات : ۳.

2.الممتحنة : ۱۰.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۹.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۸۳.