۱۸۱۱۷.عنه عليه السلام :الدُّنيا مُطَلَّقةُ الأكياسِ.۱

۱۸۱۱۸.عنه عليه السلام :إن اللّه َ سبحانَهُ جَعَلَ الطاعَةَ غَنيمَةَ الأكياسِ عندَ تَفريطِ العَجَزَةِ.۲

۱۸۱۱۹.عنه عليه السلام :كَم مِن صائمٍ ليسَ لَهُ مِن صيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ. و كَم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ ! حَبَّذا نَومُ الأكياسِ و إفطارُهُم.۳

۱۸۱۲۰.عنه عليه السلام :إنّ لِلطّاعَةِ أعلاما واضِحَةً. و سُبُلاً نَيِّرَةً. و مَحَجّةً نَهْجَةً. و غايَةً مُطَّلَبةً. يَرِدُها الأكياسُ و يُخالِفُها الأنكاسُ.۴

(انظر) الاغتنام : باب ۳۰۶۳.

۳۴۸۵

أكيَسُ النّاسِ

۱۸۱۲۱.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ( ـ لمّا سُئلَ : منَ أكيَسُ المؤمنينَ ـ ) : أكثُرهُم ذِكرا لِلمَوتِ و أشَدُّهُم لَهُ استِعدادا.۵

۱۸۱۲۲.عنه صلى الله عليه و آله ( ـ لمّا سُئلَ عن أكيَسِ النّاسِ و أحزَمِهِم ـ ) : أكثَرُهُم ذِكرا لِلمَوتِ و أكثَرُهُمُ استِعدادا لِلمَوتِ. اُولئكَ الأكياسُ. ذَهَبوا بشَرَفِ الدُّنيا و كَرامَةِ الآخِرَةِ.۶

۱۸۱۱۷.امام على عليه السلام :دنيا، مطلّقه زيركان است.

۱۸۱۱۸.امام على عليه السلام :خداوند سبحان، طاعت [از خود] را غنيمتى براى زيركان قرار داده، آن گاه كه نا توانان [در طاعت حق] كوتاهى مى كنند.

۱۸۱۱۹.امام على عليه السلام :بسا روزه دارى كه از روزه اش حاصلى جز گرسنگى و تشنگى نمى برد و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه اش جز بيدارى و رنج نصيبى نمى برد. خوشا خواب زيركان و روزه نگرفتن آنان.

۱۸۱۲۰.امام على عليه السلام :براى طاعت [از حق]، نشانه هايى آشكار و راههايى تابناك و جادّه اى روشن و پايانى مطلوب وجود دارد. زيركان، به آن درآيند و سفلگان از آن روى گردانند.

۳۴۸۵

زيركترين مردمان

۱۸۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ در پاسخ به اين سؤال كه زيركترين مؤمنان كيست؟ ـ ) فرمود : كسى كه بيشتر از همه آنان، به ياد مرگ باشد و خود را براى آن، آماده تر سازد.

۱۸۱۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ در پاسخ به اين پرسش كه زيركترين و دور انديش تري ) فرمود : كسى كه بيش از همه به ياد مرگ باشد و بيشتر از همه، خود را براى مرگ آماده سازد. اينان زيركانند، [و ]شرافت دنيا و كرامت آخرت را از آنِ خود كرده اند.


1.غرر الحكم : ۴۴۱.

2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۳۱.

3.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۵.

4.نهج البلاغة : الكتاب ۳۰.

5.الزهد للحسين بن سعيد : ۷۸/۲۱۱.

6.الترغيب و الترهيب : ۴/۲۳۸/۶.