۳۴۷۷

الكَمالُ

۱۸۰۷۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العاقِلُ يَطلُبُ الكَمالَ. الجاهِلُ يطلُبُ المالَ.۱

۱۸۰۷۷.عنه عليه السلام :الإنسانُ عَقلٌ و صُورَةٌ. فَمَن أخطَأهُ العَقلُ و لَزِمَتهُ الصُّورَةُ لم يكنْ كامِلاً و كانَ بمَنزِلَةِ مَن لا رُوحَ فيهِ. و مَن طَلَبَ العَقلَ المَتَعارَفَ فَلْيَعرِفْ صُورَةَ الاُصولِ و الفُضولِ. فإنَّ كثيرا مِن النّاسِ يَطلُبونَ الفُضولَ و يَضَعونَ الاُصولَ. فَمَن أحرَزَ الأصلَ اكتَفى بهِ عنِ الفَضلِ... و أصلُ الاُمورِ في الدِّينِ أن يَعتَمِدَ علَى الصَّلواتِ و يَجتَنِبَ الكبائرَ. و ألزَمْ ذلكَ لُزومَ مالا غِنى عَنهُ طَرفَةَ عَينٍ، و إن حُرِمْتَهُ هُلكٌ. فإن جاوَزَتهُ إلَى الفِقهِ و العِبادَةِ فهُو الحَظُّ.۲

(انظر) الفرائض : باب ۳۱۴۳.

۳۴۷۸

دَورُ العِلمِ بِالنَّقصِ فِي الكَمالِ

۱۸۰۷۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما نَقَّصَ نفسَهُ إلاّ كامِلٌ.۳

۳۴۷۷

كمال

۱۸۰۷۶.امام على عليه السلام :دانا، طالب كمال است و نادان جوياى مال.

۱۸۰۷۷.امام على عليه السلام :انسان، خردى است و صورتى. پس، هركه خرد از او دور شود و صورت همراهش گردد، كامل نيست و به مانند پيكرى بى جان است و هر كه جوياى خرد متعارف باشد، بايد صورت اصول و زوايد (فروع) را بشناسد؛ زيرا بسيارى از مردم دنبال فروع (زوايد) مى روند و اصول را رها مى كنند. پس، هر كه اصل را به دست آورد، از فرع بى نياز مى شود... اصلِ امور در دين، تكيه كردن به نمازها و دورى كردن از گناهان كبيره است، پس پاى بند آن باش، مانند پاى بندى به چيزى كه چشم برهم زدنى از آن بى نيازى نيست و اگر از آن محروم شوى به هلاكت درافتى و اگر آن را توأم با فهم و عبادت انجام دهى، بهره مند شوى.

۳۴۷۸

نقش آگاهى از نقص، در رسيدن به كمال

۱۸۰۷۸.امام على عليه السلام :خود را ناقص نشمرد، مگر شخص كامل.


1.غرر الحكم : ۵۷۹.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۷/۵۹.

3.غرر الحكم : ۹۴۷۰.