۱۵۸۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :آفَةُ الحَسَبِ الافتِخارُ و العُجبُ.۱

۱۵۸۳۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :المُفتَخِرُ بنفسِهِ أشرَفُ مِن المُفتَخِرِ بأبيهِ.۲

۱۵۸۳۸.عنه عليه السلام ( ـ بعدَ تِلاوَتِهِ {Q} «ألْهاكُمُ التَّكاثُرُ * حَ ) : أ فَبِمَصارِعِ آبائهِم يَفخَرُونَ. أم بِعَدِيدِ الهَلكى يَتَكاثَرُونَ ؟ ! يَرتَجِعُونَ مِنهُم أجسادا خَوَت، و حَركاتٍ سَكَنَت، و لَأن يكونوا عِبَرا أحَقُّ مِن أن يكونوا مُفتَخَرا !۳

۱۵۸۳۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :أتى رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله رجُلٌ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ. أنا فلانُ ابنُ فلانٍ حتّى عَدَّ تِسعَةً. فقالَ لَهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أما إنّك عاشِرُهُم في النارِ.۴

(انظر) التقوى : باب ۴۱۰۰.

۳۱۲۸

ما لا يَنبَغي الفَخرُ بِهِ

۱۵۸۴۰.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :لَمّا عُرِجَ بي إلَى السماءِ أذَّنَ جَبرَئيلُ عليه السلام مَثْنى مَثْنى. و أقامَ مَثنى مَثنى ثُمّ قالَ لي : تَقَدَّمْ يا محمّدُ ! فَتَقَدَّمتُ فَصَلَّيتُ بِهِم. و لا فَخرَ.۵

۱۵۸۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آفتِ بزرگى خاندان، فخر فروشى و خودپسندى است.

۱۵۸۳۷.امام على عليه السلام :نازنده به خود، برتر از نازنده به پدر خود است.

۱۵۸۳۸.امام على عليه السلام ( ـ بعد از تلاوت آيه «تفاخر به بيشتر داشتن، شما را ) فرمود : آيا به گورهاى پدرانشان افتخار مى كنند؟ يا به فزونىِ شمار هلاك شدگان [خود ]به هم مى نازند؟ از پيكرهايى كه بى جان و متلاشى شده اند و از حركتها باز ايستاده اند، بازگشت به اين جهان را چشم دارند. حال آن كه آن مردگان مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا باعث فخر فروشى.

۱۵۸۳۹.امام صادق عليه السلام :مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : اى پيامبر خدا! من فلان پسر فلان هستم. و تا نُه پشت خود را بر شمرد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به او فرمود : بدان كه تو دهمين نفر آنان در دوزخ هستى.

۳۱۲۸

آنچه فخر كردن بدان نشايد

۱۵۸۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :قصدم فخر فروشى نيست اما هنگامى كه به آسمان برده شدم جبرئيل عليه السلام اذان و اقامه گفت و هر يك از جملات آنها را دو بار تكرار كرد و سپس به من گفت : اى محمّد! جلو بايست. من جلو ايستادم و براى آنان نماز خواندم.


1.الكافي : ۲/۳۲۸/۲.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۳۱/۱۰۰.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۱.

4.الكافي : ۲/۳۲۹/۵.

5.بحار الأنوار : ۸۴/۱۳۹/۳۲.