(انظر) الفتوى : باب ۳۱۱۷.

۳۱۲۱

جَوازُ الإفتاءِ لِلعالِمِ

۱۵۷۸۰.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :سَيَأتِيكُم أقوامٌ يَطلُبُونَ العِلمَ. فإذا رَأيتُموهُم فقُولُوا : مَرحَبا بِوَصِيَّةِ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله. و أفتُوهُم.۱

۱۵۷۸۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ فيما كَتَبَ إلى قُثَمَ بنِ العبّاس ـ ) : وَ اجلِسْ لَهُمُ العَصرَينِ، فَأفتِ المُستَفتيَ، و عَلِّمِ الجاهِلَ. و ذاكِرِ العالِمَ.۲

۱۵۷۸۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ لأبانَ بنِ تَغلِبَ ـ ) : اِجلِسْ في مَجلِسِ۳ المَدينةِ و أفتِ الناسَ ؛ فإنّي اُحِبُّ أن يُرى في شِيعَتي مِثلُكَ.۴

۳۱۲۱

جواز فتوا دادن براى عالِم

۱۵۷۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به زودى در ميان شما مردمانى پيدا شوند كه جوياى علمند. هرگاه آنها را ديديد بگوييد : آفرين به سفارش شدگان پيامبر خدا، و به آنها فتوا دهيد.

۱۵۷۸۱.امام على عليه السلام ( ـ در نامه خود به قثم بن عباس ـ ) نوشت : در صبح و عصر با آنان (مردم) بنشين و براى كسى كه از تو حكم و مسأله اى مى پرسد، فتوا بده و نادان را بياموز و با دانا گفتگوى علمى كن.

۱۵۷۸۲.امام باقر عليه السلام ( ـ به ابان بن تغلب ـ ) فرمود: در مدينه بنشين و براى مردم فتوا بده؛ زيرا من دوست دارم كه در ميان شيعيان من كسانى مانند تو مشاهده شوند.


1.كنز العمّال : ۲۹۳۲۵.

2.نهج البلاغة : الكتاب ۶۷.

3.في مستدرك الوسائل ۱۷/۳۱۵/۲۱۴۵۲ : «مسجد» بدل «مجلس».

4.رجال النجاشي : ۱/۷۳/۶.