۳۲۸۹

تجديدُ الدِّينِ في كُلِّ قَرنٍ

۱۶۸۵۹.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :في كُلِّ قَرنٍ مِن اُمَّتي سابِقونَ.۱

۱۶۸۶۰.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ اللّه َ تعالى يَبعَثُ لهذهِ الاُمّةِ على رَأسِ كُلِّ مِئةِ سَنةٍ مَن يُجَدِّدُ لها دِينَها.۲

۱۶۸۶۱.عنه صلى الله عليه و آله :يَحمِلُ هذا الدِّينَ في كُلِّ قَرنٍ عُدولٌ يَنفُونَ عَنهُ تَأويلَ المُبطِلينَ. و تَحريفَ الغالِينَ. و انتِحالَ الجاهِلينَ. كما يَنفي الكِيرُ خُبثَ الحَديدِ.۳

۱۶۸۶۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ اللّه َ تعالى اختَصَّ لنفسِهِ بعدَ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله مِن بَرِيَّتِهِ خاصّةً عَلاّهُم بتَعليَتِهِ. و سَما بهِم إلى رُتبَتِهِ. و جَعَلَهُمُ الدُّعاةَ بالحَقِّ إلَيهِ، و الأدِلاّءَ بالإرشادِ علَيهِ. لِقَرنٍ قَرنٍ. و زَمَنٍ زَمَنٍ.۴

۱۶۸۶۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في قولِهِ تعالى: {Q} «و لِكُلِّ اُمَّةٍ رَسولٌ» ) : تَفسيرُها بالباطِنِ أنَّ لِكُلِّ قَرنٍ مِن هذهِ الاُمّةِ رَسولاً مِن آلِ محمّدٍ يَخرُجُ إلَى القَرنِ الذي هُو إلَيهِم رَسولٌ. و هُمُ الأولياءُ و هُمُ الرُّسُلُ.۵

۳۲۸۹

احياى دين در هر قرن

۱۶۸۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در هر قرن و نسلى از امّت من پيشتازانى هستند.

۱۶۸۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال، در رأس هر يكصد سال براى اين امت كسى را مى فرستد تا دين آنها را برايشان تجديد كند.

۱۶۸۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اين دين در هر قرنى و نسلى افراد عادلى با خود دارد كه تأويلاتِ باطل گرايان و تحريفِ غلو كنندگان و دستبردِ نادانان را از آن مى زدايند، چنان كه كوره زنگار و ناخالصى آهن را مى زدايد.

۱۶۸۶۲.امام على عليه السلام :خداوند، بعد از پيامبرش صلى الله عليه و آله. از ميان آفريدگان خود خاصگانى به خويش اختصاص داد و با ارج نهادن خود، آنان را ارجمند و بلند مرتبه گردانيد و به سوى رتبه و منزلت خويش ارتقايشان داد و آنان را دعوتگران به سوى خود و راهنمايان به وجود خويش قرار داد و اينان قرنى از پى قرنى و دوره اى از پس دوره اى مى آيند.

۱۶۸۶۳.امام باقر عليه السلام ( ـ درباره آيه: «و براى هر امّتى رسولى است» ـ ) فرمود : تفسير باطنى آن، اين است كه براى هر قرن و نسلى از اين امّت، رسولى از خاندان محمّد است كه در ميان آن نسل كه فرستاده به سوى آنهاست ظهور مى كند. همينان هستند اوليا و همينانند رسولان.


1.كنز العمّال : ۳۴۶۲۶.

2.كنز العمّال : ۳۴۶۲۳.

3.بحار الأنوار : ۲/۹۳/۲۲.

4.المصباح المتهجّد : ۷۵۳/۸۴۳.

5.تفسير العيّاشي : ۲/۱۲۳/۲۳.