۱۶۷۳۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنَّ للقرآنِ بَطنا. و للبَطنِ بَطنٌ. و لَهُ ظَهرٌ. و للظَّهرِ ظَهرٌ.... و ليسَ شيءٌ أبعَدَ مِن عُقولِ الرِّجالِ مِن تَفسيرِ القرآنِ. إنّ الآيَةَ لَتَكُونُ أوَّلُها في شيءٍ و آخِرُها في شيءٍ. و هُو كلامٌ مُتَّصِلٌ يَتَصرَّفُ على وُجوهٍ.۱
۱۶۷۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :القرآنُ كُلُّهُ تَقريعٌ. و باطِنُهُ تَقريبٌ.۲
(انظر) بحار الأنوار : ۹۲ / ۷۸ باب ۸.
۳۲۶۲
التَّحذيرُ مِن التَّفسيرِ بِالرَّأيِ
۱۶۷۳۳.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :قالَ اللّه ُ جلَّ جلالُه : ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيهِ كَلامي.۳
۱۶۷۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ عِلمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِن النارِ.۴
۱۶۷۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَكَلَّمَ في القرآنِ برَأيهِ فَأصابَ فَقَد أخطَأَ.۵
۱۶۷۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ ما عِلمٍ جاءَ يَومَ القِيامَةِ مُلجَما بلِجامٍ مِن نارٍ.۶
۱۶۷۳۱.امام باقر عليه السلام :همانا قرآن باطنى دارد و باطنش نيز باطنى دارد. و ظاهرى دارد و ظاهرش نيز ظاهرى دارد... از دسترس خِرد مردان چيزى دورتر از تفسير قرآن نيست؛ [زيرا ]آيه قرآن آغازش درباره چيزى است و پايانش درباره چيزى ديگر. قرآن گفتارى پيوسته است كه به شكلها و معانى گوناگون حمل مى شود.
۱۶۷۳۲.امام صادق عليه السلام :قرآن سراسر گوشزد كننده است و باطنش نزديك كننده.
۳۲۶۲
پرهيز از تفسير به رأى
۱۶۷۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند فرمود: به من ايمان نياورده است كسى كه سخن مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند.
۱۶۷۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه ندانسته درباره قرآن سخن بگويد، جايگاهش آتش است.
۱۶۷۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه در قرآن مطابق نظر خود سخن بگويد و سخنش درست هم باشد، باز خطا كرده است.
۱۶۷۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه در قرآن ندانسته چيزى بگويد، روز قيامت در حالى آورده شود كه لگامى از آتش بر او زده شده است.
1.بحار الأنوار:۹۲/۹۵/۴۸.
2.معاني الأخبار : ۲۳۲/۱.
3.بحار الأنوار: ۹۲/۱۰۷/۱.
4.كنز العمّال : ۲۹۵۸.
5.بحار الأنوار : ۹۲/۱۱۱/۲۰.
6.بحار الأنوار : ۹۲/۱۱۲.