۳۲۳۹

القُرآنُ في كُلِّ زَمانٍ جَديدٌ

۱۶۵۹۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ و وُلوجُ السَّمعِ.۱

۱۶۵۹۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لمّا سُئلَ : ما بالُ القرآنِ لا يَزدادُ علَى ال ) : لأنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى لم يَجعَلْهُ لِزمانٍ دونَ زَمانٍ. و لا لِناسٍ دونَ ناسٍ. فهُو في كلِّ زَمانٍ جَديدٌ. و عِند كُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى يَومِ القِيامَةِ.۲

۱۶۵۹۷.الإمامُ الرِّضا عليه السلام ( ـ في صفةِ القرآنِ ـ ) : هُو حَبلُ اللّه ِ المَتينُ. و عُروَتُهُ الوُثقى. و طَريقَتُهُ المُثلى. المُؤدِّي إلَى الجنّةِ، و المُنجي مِن النارِ. لا يَخلُقُ علَى الأزمِنَةِ. و لا يَغِثُّ علَى الألسِنَةِ. لأنّه لم يُجعَلْ لزَمانٍ دونَ زَمانٍ. بل جُعِلَ دليلَ البُرهانِ. و الحُجَّةَ على كُلِّ إنسانٍ. لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ و لا مِن خَلفِهِ تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ.۳

۳۲۳۹

قرآن، هميشه تازگى دارد

۱۶۵۹۵.امام على عليه السلام :قرآن هر اندازه هم تكرار شود و به گوش خورد، باز كهنه نمى شود.

۱۶۵۹۶.امام صادق عليه السلام ( ـ وقتى از ايشان سؤال شد: چه سرّى است كه قرآن هر چ ) فرمود : چون خداوند تبارك و تعالى، آن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاصّ قرار نداده است. از اين رو، در هر زمانى و براى هر مردمى، تا روز قيامت، تازه و با طراوت است.

۱۶۵۹۷.امام رضا عليه السلام ( ـ در وصف قرآن ـ ) فرمود : قرآن ريسمان محكم خدا و دستگيره استوارترِ او و راه برتر اوست كه به بهشت مى كشاند و از آتش مى رهاند و با گذر زمانها كهنه نمى شود و زبانهاى گوناگون، آن را به انحطاط و تباهى نمى كشاند؛ چرا كه قرآن براى زمان خاصّى قرار داده نشد؛ بلكه به عنوان راهنماىِ به سوى برهان و حجّت بر هر انسانى در نظر گرفته شده است. نه از پيش رو و نه از پشت سرش باطل به آن راه نيابد، فرود آمده از سوى حكيمى ستوده است.


1.نهج البلاغة:الخطبة ۱۵۶.

2.بحار الأنوار : ۹۲/۱۵/۸. و عن يعقوب بن السكّيت النحوي قال : سألت أبا الحسن الثالث عليه السلام ما بال القرآن ـ و ذكر نحوه ـ بحار الأنوار : ۹۲/۱۵/۹.

3.عيون أخبار الرضا : ۲/۱۳۰/۹.