۱۶۵۰۷.عنه عليه السلام :القَدَرُ سِرٌّ مِن سِرِّ اللّه ِ. و سِترٌ مِن سِترِ اللّه ِ و حِرزٌ مِن حِرزِ اللّه ِ مَرفوعٌ في حِجابِ اللّه ِ. مَطوِيٌّ عَن خَلقِ اللّه ِ.۱
۱۶۵۰۸.عنه عليه السلام :بِتَقديرِ أقسامِ اللّه ِ للعِبادِ قامَ وَزنُ العالَمِ و تَمَّت هذهِ الدنيا لأهلِها.۲
۱۶۵۰۹.عنه عليه السلام :كُلَّما ازدادَ عَقلُ الرجُلِ قَوِيَ إيمانُهُ بالقَدَرِ و استَخَفَّ بالغِيَرِ.۳
۱۶۵۱۰.عنه عليه السلام :لن يُبطِئَ عنكَ ما قد قُدِّرَ لكَ.۴
۱۶۵۱۱.عنه عليه السلام :مَن أيقَنَ بالقَدَرِ لم يَكتَرِثْ بما۵ نابَهُ.۶
۱۶۵۱۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ اللّه َ إذا أرادَ شيئا قَدَّرَهُ. فإذا قَدَّرَهُ قَضاهُ. فإذا قَضاهُ أمضاهُ.۷
۱۶۵۱۳.الإمامُ الهاديّ عليه السلام :المَقاديرُ تُريكَ ما لَم يَخطُرْ بِبالِكَ.۸
۳۲۲۷
النَّهيُ عَنِ الخَوضِ فِي القَدَرِ
۱۶۵۱۴.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :مَن تَكَلَّمَ في شيءٍ مِن القَدَرِ سُئلَ عَنهُ يَومَ القِيامَةِ. و مَن لم يَتَكَلَّمْ فيهِ لم يُسألْ عَنهُ.۹
۱۶۵۰۷.امام على عليه السلام :تقدير. رازى از رازهاى خدا و نهانى از نهانى هاى خدا و دژى از دژهاى دست نيافتنى خداست، كه در پس حجاب خداست و از خلق خدا پنهان است.
۱۶۵۰۸.امام على عليه السلام :با تقدير (اندازه قرار دادن) قسمتهاى خدا براى بندگان است كه جهان روى پاى خود ايستاده و اين دنيا براى مردم آن مى چرخد.
۱۶۵۰۹.امام على عليه السلام :هرچه بر خرد مرد افزوده شود، ايمانش به تقدير قويتر مى شود و به دگرگونيها اهميتى نمى دهد.
۱۶۵۱۰.امام على عليه السلام :آنچه برايت مقدّر شده است، حتماً به تو مى رسد.
۱۶۵۱۱.امام على عليه السلام :كسى كه به تقدير يقين دارد، به آنچه بر سرش آيد اهميتى نمى دهد.
۱۶۵۱۲.امام صادق عليه السلام :خداوند هرگاه چيزى را بخواهد، آن را مقدّر فرمايد و چون مقدّرش كند، حكم آن را صادر فرمايد و هرگاه حكمش را صادر كند، به اجرايش در آورد.
۱۶۵۱۳.امام هادى عليه السلام :مقدّرات چيزهايى را كه به ذهنت خطور نمى كند، نشانت مى دهد.
۳۲۲۷
نهى از ژرف كاوى در موضوع تقدير
۱۶۵۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه درباره چيزى از تقدير سخن گويد، روز قيامت درباره آن از او سؤال شود و هركه در اين باره خاموش ماند، سؤالى از او نشود.
1.التوحيد : ۳۸۳/۳۲.
2.غرر الحكم : ۴۳۰۶.
3.غرر الحكم : ۷۲۰۲.
4.نهج البلاغة : الحكمة ۳۷۹.
5.غرر الحكم : ۸۹۳۴.
6.غرر الحكم : ۸۹۳۴.
7.المحاسن : ۱/۳۷۹/۸۳۷.
8.أعلام الدين : ۳۱۱.
9.كنز العمّال : ۵۳۹.