۱۶۴۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :ما مِن مُسلِمَينِ التَقَيا بأسيافِهِما إلاّ كانَ القاتِلُ و المَقتولُ في النارِ.۱
۱۶۴۸۵.وسائل الشيعة عن زيد بن عليّ عن آبائه عليهم السلام: قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا التَقَى المُسلِمانِ بسَيفِهِما على غَيرِ سُنَّةٍ فالقاتِلُ و المَقتولُ في النارِ. قيلَ : يا رسولَ اللّه ِ. هذا القاتِلُ فما بالُ المَقتولِ ؟ ! قالَ : لأنَّه أرادَ قَتلاً.۲
۳۲۲۳
تَحريمُ قَتلِ الإنسانِ نَفسَهُ
الكتاب :
يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنكُمْ وَ لاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّه َ كانَ بِكُمْ رَحِيما».۳
الحديث :
۱۶۴۸۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :الذي يَخنُقُ نفسَهُ يَخنُقُها في النارِ. و الذي يَطعَنُها في النارِ.۴
۱۶۴۸۷.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قَتَلَ نفسَهُ بشيءٍ في الدنيا عُذِّبَ بهِ يَومَ القِيامَةِ.۵
۱۶۴۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ دو مسلمانى شمشير به روى هم نكشند، مگر اين كه قاتل و مقتول هر دو در آتش باشند.
۱۶۴۸۵.وسائل الشيعة ( ـ به نقل از زيد بن على از پدرانش عليهم السلام ) : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر گاه دو مسلمان، بدون دليلى از سنّت، به روى هم شمشير بكشند، قاتل و مقتول هر دو در آتشند. عرض شد: اى رسول خدا! قاتل درست، اما مقتول چرا؟ فرمود: چون او هم قصد كشتن داشته است.
۳۲۲۳
حرام بودنِ خود كشى
قرآن:
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اموال يكديگر را به ناروا مخوريد، مگر آن كه داد و ستدى به رضايت يكديگر از شما [انجام گرفته ]باشد و خودتان را مكشيد؛ زيرا خدا همواره با شما مهربان است».
حديث :
۱۶۴۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه خودش را خفه كند، خويشتن را در آتش خفه كرده است و كسى كه به خودش نيزه زند، در آتش باشد.
۱۶۴۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس خودش را در دنيا با هر وسيله اى بكشد، روز قيامت با همان وسيله عذاب شود.
1.كنز العمّال : ۳۹۹۰۴.
2.وسائل الشيعة : ۱۱/۱۱۳ باب ۶۷.
3.النساء : ۲۹.
4.كنز العمّال : ۳۹۹۶۱.
5.كنز العمّال : ۳۹۹۶۵.