(انظر) الحجّة : باب ۷۱۸.

۳۱۰۲

ثَمَرَةُ الافتِتانِ

الكتاب :

أ حَسِبَ النَّاسُ أنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللّه ُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ».۱

وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمانَ وَ أَلْقَيْنا عَلَى كُرْسِيِّهِ جَسَدا ثُمَّ أنابَ».۲

الحديث :

۱۵۷۱۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ لمّا قُتِلَ عُثمانُ ـ ) : ألا و إنّ بَلِيَّتَكُم قد عادَت كَهَيئَتِها يَومَ بَعَثَ اللّه ُ نَبيَّهُ (نَبيَّكُم) صلى الله عليه و آله. و الذي بَعَثَهُ بالحَقِّ لتُبَلبَلُنَّ بَلبَلَةً. و لتُغَربَلُنَّ غَربَلَةً... حتّى يَعودَ أسفَلُكُم أعلاكُم. و أعلاكُم أسفَلَكُم. و ليَسبِقَنَّ سابِقونَ كانوا قَصَّرُوا. و ليُقصِّرَنَّ سَبّاقُونَ كانوا سَبَقُوا.۳

۳۱۰۲

نتيجه فتنه و آزمايش

قرآن :

«آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟ به يقين كسانى را كه پيش از ايشان بودند، آزموديم تا خدا آنان را كه راست گفته اند معلوم دارد و دروغگويان را [نيز] معلوم دارد».

«و قطعا سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى بيفكنديم. پس به توبه باز آمد».

حديث :

۱۵۷۱۳.امام على عليه السلام ( ـ بعد از كشته شدن عثمان ـ ) فرمود: هان! آزمايش و فتنه تان، همچون روزى كه خداوند، پيامبر خود صلى الله عليه و آله را برانگيخت،برگشته است. سوگند به آن كه او را به حق مبعوث كرد، هر آينه چنان درهم آميخته و چنان غربال و...شويد كه آن كه پايين است رو آيد و آن كه در زبَر است به زير در شود و پيشى جويندگانى كه عقب مانده اند پيشى گيرند و پيشى گيرندگانى كه جلو افتاده اند عقب مانند.


1.العنكبوت : ۲.

2.ص : ۳۴.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶.