۳۱۴۹

النَّهيُ عَنِ الإفراطِ وَ التَّفريطِ

۱۵۹۶۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفْرِطا أو مُفَرِّطا.۱

۱۵۹۶۴.عنه عليه السلام :لقد عُلِّقَ بِنِياطِ هذا الإنسانِ بَضعَةٌ هي أعجَبُ ما فيهِ : و ذلكَ القلبُ. و ذلكَ أنَّ لَهُ مَوادَّ مِن الحِكمَةِ و أضدادا مِن خِلافِها. فإن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ أذَلَّهُ الطَّمَعُ. و إن هاجَ بهِ الطَّمَعُ أهلَكَهُ الحِرصُ. و إن مَلكَهُ اليَأسُ قَتَلَهُ الأسَفُ... و إن أفرَطَ بهِ الشِّبَعُ كَظَّتهُ البِطنَةُ. فَكُلُّ تَقصيرٍ بهِ مُضِرٌّ. و كُلُّ إفراطٍ لَهُ مُفسِدٌ.۲

۱۵۹۶۵.عنه عليه السلام :سَيَهلِكُ فِيَّ صِنفانِ: مُحِبٌّ مُفرِطٌ يَذهَبُ بهِ الحُبُّ إلى غَيرِ الحَقِّ. و مُبغِضٌ مُفرِطٌ يَذهَبُ بهِ البُغضُ إلى غيرِ الحَقِّ. و خَيرُ الناسِ فِيَّ حالاً النَّمَطُ الأوسَطُ فَالْزَمُوهُ.۳

(انظر) الغلوّ : باب ۳۰۶۱ حديث ۱۵۳۷۵ ـ ۱۵۳۷۸.

۳۱۴۹

نهى از افراط و تفريط

۱۵۹۶۳.امام على عليه السلام :نادان را نبينى، مگر افراطگر يا تفريطگر.

۱۵۹۶۴.امام على عليه السلام :به رگى از رگهاى بدن اين انسان گوشت پاره اى آويخته كه شگفت انگيزترين عضو اوست و آن قلب است؛ زيرا كه در آن مايه هاى حكمت و مايه هاى ضد حكمت وجود دارد. به طورى كه اگر اميد و آرزو به آن [قلب ]دست دهد، طمع خوارش گرداند و اگر طمع آن را به هيجان آورد، حرص نابودش كند و اگر نوميدى بر آن تسلّط يابد، افسوس و اندوه او را بكشد... و اگر در سيرى افراط كند، پُرىِ شكم او را بيازارد. پس، هر تفريطى به او زيان زند و هر افراطى او را تباه گرداند.

۱۵۹۶۵.امام على عليه السلام :بزودى درباره من دو گروه هلاك شوند: دوستدار افراطى كه دوستى. او را به ناحق كشاند و دشمن افراطى كه دشمنى. او را به ناحق بَرَد. و بهترين حالت مردم درباره من راه ميانه است. پس اين راه را در پيش گيريد.


1.نهج البلاغة : الحكمة ۷۰.

2.نهج البلاغة : الحكمة ۱۰۸.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۷.