۱۴۱۶۷.عيسى عليه السلام :أشقَى النّاسِ مَن هُوَ مَعروفٌ عِندَ النّاسِ بِعِلمِهِ مَجهولٌ بِعَمَلِهِ.۱

(انظر) الخسران : باب ۱۰۲۲. الرياء : باب ۱۴۱۱.

۲۸۵۰

جَزاءُ الخُطَباءِ غَيرِ العامِلينَ

۱۴۱۶۸.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :أتَيتُ لَيلَةَ اُسرِيَ بي عَلى قَومٍ تُقرَضُ شِفاهُهُم بِمَقاريضَ مِن نارٍ كُلَّما قُرِضَت وَفَت۲. فقُلتُ : يا جِبريلُ. مَن هؤلاءِ ؟ قالَ : خُطَباءُ اُمَّتِكَ الّذينَ يَقولونَ ما لا يَفعَلونَ. و يَقرَؤونَ كِتابَ اللّه ِ و لا يَعمَلونَ بِهِ.۳

۱۴۱۶۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَرَرتُ لَيلَةَ اُسرِيَ بي بِأقوامٍ تُقرَضُ شِفاهُهُم بِمَقاريضَ مِن نارٍ. قُلتُ : مَن هؤلاءِ يا جِبريلُ ؟ قالَ: خُطَباءُ اُمَّتِكَ الّذينَ يَقولونَ ما لا يَفعَلونَ.۴

۱۴۱۷۰.عنه صلى الله عليه و آله :رَأيتُ لَيلَةَ اُسرِيَ بي إلَى السَّماءِ قَوما تُقرَضُ شِفاهُهُم بِمَقاريضَ مِن نارٍ ثُمَّ تُرمى. فقُلتُ : يا جَبرَئيلُ. مَن هؤلاءِ ؟ فقالَ : خُطَباءُ اُمَّتِكَ. يَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ و يَنسَونَ أنفُسَهُم و هُم يَتلونَ الكِتابَ أ فَلا يَعقِلونَ ؟ !۵

۱۴۱۶۷.عيسى عليه السلام :بد بخت ترين انسانها كسى است كه نزد مردم به علم شناخته و به عمل نشناخته باشد.

۲۸۵۰

سزاى خطيبان بى عمل

۱۴۱۶۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در شب معراج بر مردمى گذشتم كه لبانشان را با قيچيهاى از آتش مى بُريدند و هر بار كه لبانشان قيچى مى شد، دوباره به حال اول برمى گشت. پرسيدم: اى جبرئيل! اينها كيانند؟ گفت: آن دسته از خطيبان امّت تو هستند كه مى گويند و عمل نمى كنند و كتاب خدا را مى خوانند و آن را به كار نمى بندند.

۱۴۱۶۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در شب معراج، بر عدّه اى گذشتم كه لبانشان را با قيچيهاى از آتش مى بُريدند. گفتم: اى جبرئيل! اينها كيستند؟ گفت: آن دسته از خطيبان امّت تو هستند، كه مى گويند و عمل نمى كنند.

۱۴۱۷۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در شب معراج گروهى را ديدم كه لبانشان را با قيچيهاى آتشين مى بُريدند و دور مى انداختند. پرسيدم: اى جبرئيل! اينها كيانند؟ گفت: خطيبان امّت تو هستند كه مردم را به نيكيها فرمان مى دهند و خود را از ياد مى برند، در حالى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند. آيا تعقّل نمى ورزند؟


1.بحار الأنوار: ۲/۵۲/۱۹.

2.وَفَى : تمّ و كَثُر (الصحاح : ۶/۲۵۲۶).

3.كنز العمّال : ۳۱۸۵۶ و ۲۹۰۲۶ نحوه.

4.الترغيب و الترهيب : ۱/۱۲۴/۲.

5.وسائل الشيعة : ۱۱/۴۲۰/۱۱.