۳۰۹۰

أصلُ الغيبَةِ

۱۵۶۴۴.مصباح الشريعة ( ـ فيما نسبه إلى الإمام الصّادقُ عليه السلام ـ ) : أصلُ الغِيبَةِ تَتَنوَّعُ بعَشرَةِ أنواعٍ : شِفاءُ غَيظٍ. و مَساءَةُ قَومٍ. و تُهمَةٌ. و تَصديقُ خَبرٍ بلا كَشفِهِ. و سُوءُ ظَنٍّ. و حَسَدٌ. و سُخريَةٌ. و تَعجُّبٌ. و تَبَرُّمٌ. و تَزيِينٌ. فإن أرَدتَ السلامَةَ فاذكُرِ الخالِقَ لا المَخلوقَ. فَيَصِيرَ لكَ مَكانَ الغِيبَةِ عِبرَةً. و مَكانَ الإثمِ ثوابا.۱

(انظر) كلام الشهيد في تبيين أصل الغيبة و علاجه بحار الأنوار : ۷۵ / ۲۲۶

۳۰۹۱

أقسامُ الغيبَةِ

۱۵۶۴۵.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :ما اُحِبُّ أنّي حَكَيتُ إنسانا و أنَّ لي كذا و كذا.۲

۳۰۹۰

منشأ غيبت

۱۵۶۴۴.مصباح الشريعة ( ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ) : منشأ غيبت به ده قسم تقسيم مى شود : فرو نشاندنِ خشم، همراهى نشان دادن با عدّه اى، متّهم و بد نام بودن، تصديق كردن يك خبر، بى آن كه حقيقت آن بر وى معلوم باشد، بدگمانى، حسادت، ريشخند كردن،تعجّب و شگفتى، دلگيرى و خود را خوب جلوه دادن. پس اگر خواهان سلامت [دين و دنياى خود] هستى، تنها به ياد آفريدگار باش و آفريدگان را فراموش كن، تا به جاى غيبت كردن عبرت نصيبت شود و به جاى گناه ثواب.

۳۰۹۱

انواع غيبت

۱۵۶۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من خوش ندارم اداى كسى را در بياورم، و [در مقابل آن ]براى من چنين و چنان (اموال فراوان) باشد.


1.مصباح الشريعة : ۲۷۷ و ۲۷۹.

2.كنز العمّال : ۸۰۳۵.