۲۸۲۲

ما يَنبَغي في اختِيارِ المُعَلِّمِ

الكتاب :

فَلْيَنْظُرِ الإِنْسانُ إِلَى طَعامِهِ».۱

الحديث :

۱۳۹۹۳.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :العِلمُ دِينٌ. الصَّلاةُ دِينٌ. فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ هذا العِلمَ.۲

۱۳۹۹۴.الإمامُ الحسنُ عليه السلام :عَجَبٌ لِمَن يَتَفَكَّرُ في مَأكولِهِ كَيفَ لا يَتَفَكَّرُ في مَعقولِهِ. فيُجَنِّبَ بَطنَهُ ما يُؤذيهِ. و يُودِعَ صَدرَهُ ما يُردِيهِ !۳

۱۳۹۹۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في قَولهِ تعالى : {Q} «فَلْيَنْظُرِ الإنْسانُ إ ) : عِلمِهِ الّذي يَأخُذُه مِمَّن يَأخُذُه.۴

۱۳۹۹۶.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :لا عِلمَ إلاّ مِن عالِمٍ رَبّانِيٍّ. و مَعرِفَةُ العالِمِ بِالعَقلِ.۵

۱۳۹۹۷.ذو القَرنَينِ عليه السلام ( ـ مِن وَصِيَّتِهِ ـ ) : لا تَتَعَلَّمِ العِلمَ مِمَّن لَم يَنتَفِعْ بِهِ ؛ فَإنَّ مَن لَم يَنفَعْهُ عِلمُهُ لا يَنفَعُكَ.۶

(انظر) الموعظة : باب ۴۰۷۹.

۲۸۲۲

آنچه بايد در گزينش آموزگار رعايت شود

قرآن:

«انسان بايد به خوراك خود بنگرد».

حديث:

۱۳۹۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم، دين است. نماز، دين است. پس بنگريد كه اين علم را از چه كسى فرا مى گيريد.

۱۳۹۹۴.امام حسن عليه السلام :در شگفتم از كسى كه درباره خوراك جسم خود مى انديشد چگونه درباره خوراك فكر خود نمى انديشد؟ شكمش را از آنچه زيانبار است پرهيز مى دهد، اما در سينه خود چيزهايى مى سپارد كه مايه نابوديش مى شود.

۱۳۹۹۵.امام باقر عليه السلام ( ـ درباره آيه «انسان بايد به خوراك خود بنگرد» ـ ) فرمود : يعنى دانشى را كه مى آموزد، مواظب باشد از چه كسى فرا مى گيرد.

۱۳۹۹۶.امام كاظم عليه السلام :علم جز از عالم ربّانى به دست نيايد (آن را جز از عالم ربّانى نبايد فرا گرفت) و شناخت چنين عالمى به خِرَد است.

۱۳۹۹۷.ذو القرنين عليه السلام ( ـ در سفارش خود ـ ) فرمود : علم را از كسى كه از آن بهره نمى برد، فرا نگير؛ زيرا كسى كه علمش به حال خودش سودى نداشته باشد، به حال تو نيز نخواهد داشت.


1.عبس : ۲۴.

2.كنز العمّال : ۲۸۶۶۶.

3.بحار الأنوار : ۱/۲۱۸/۴۳.

4.المحاسن : ۱/۳۴۷/۷۲۴.

5.تحف العقول : ۳۸۷.

6.بحار الأنوار : ۲/۹۹/۵۳.