۱۵۴۶۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الغِنَى الأكبَرُ اليَأسُ عَمّا في أيدِي الناسِ.۱

۱۵۴۷۰.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :أظهِرِ اليَأسَ مِن الناسِ ؛ فإنَّ ذلكَ هُو الغِنى.۲

۳۰۷۰

هُمُ الأخسَرونَ. و رَبِّ الكَعبَةِ!

الكتاب :

ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيدا * وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُودا * وَ بَنِينَ شُهُودا * وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيدا * ثُمَّ يَطْمَعُ أنْ أزِيدَ * كَلاَّ إنَّهُ كانَ لاِياتِنا عَنِيدا * سَأُرْهِقُةُ صَعُودا».۳

الحديث :

۱۵۴۷۱.عيسى عليه السلام :بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ أكنافَ السَّماءِ لَخاليَةٌ مِن الأغنياءِ. و لَدُخولُ جَمَلٍ في سَمِّ الخِياطِ أيسَرُ مِن دُخولِ غَنيٍّ الجَنَّةَ.۴

۱۵۴۷۲.شرح نهج البلاغة :قد وَرَدَ في الأخبارِ الصَّحيحةِ أنَّ أبا ذَرٍّ قالَ : انتَهيتُ إلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و هو جالِسٌ في ظِلّ الكعبَةِ. فلمّا رَآنِي قالَ : هُمُ الأخسَرُونَ و رَبِّ الكعبَةِ ! فقلتُ : مَن هُم ؟ قالَ : هُمُ الأكثَرُونَ أموالاً. إلاّ مَن قالَ : هكذا و هكذا مِن بينِ يدَيهِ و مِن خَلفِهِ و عن يَمينِهِ و عن شِمالِهِ. و قليلٌ ما هُم، ما مِن صاحِبِ إبِلٍ و لا بَقَرٍ و لا غَنَمٍ لا يُؤَدِّي زكاتَها إلاّ جاءَت يَومَ القِيامَةِ أعظَمَ ما كانَت و أسمَنَهُ. تَنطَحُهُ بِقرُونِها. و تَطَؤهُ بأظلافِها. كُلَّما نَفِدَت اُخراها عادَت علَيهِ اُولاها حتّى يَقضيَ اللّه ُ بينَ الناسِ.۵

۱۵۴۶۹.امام على عليه السلام :بزرگترين توانگرى، چشم نداشتن به دست مردم است.

۱۵۴۷۰.امام زين العابدين عليه السلام :چشم اميد از مردم بركن؛ زيرا كه اين عين توانگرى است.

۳۰۷۰

به پروردگار كعبه قسم. زيانكاران همانانند

قرآن :

«مرا وا گذار با آن كس كه خودم بتنهايى [او را ]آفريدم. و دارايى بسيار به او بخشيدم. و پسرانى آماده [به خدمت، ]دادم. و برايش [عيش خوش ]آماده كردم. باز [هم ]طمع دارد كه بيفزايم. ولى نه؛ زيرا او با آيات ما عناد مى ورزيد. بزودى او را به بالا رفتن از گردنه [عذاب ]وادار مى كنم».

حديث :

۱۵۴۷۱.عيسى عليه السلام :حقيقتا برايتان مى گويم. كرانه هاى آسمان از توانگران تُهى است و داخل شدنِ اشترى (طنابى) به سوراخ سوزن آسانتر است از داخل شدن توانگر به بهشت.

۱۵۴۷۲.شرح نهج البلاغة :در اخبار صحيح آمده است كه ابوذر گفت : به سوى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه در سايه كعبه نشسته بود، رفتم. چون مرا ديد، فرمود : به خداوند كعبه قسم همانان هستند زيانكاران! عرض كردم : چه كسانى؟ فرمود : آنان كه مال و ثروت بيشترى دارند، مگر كسى كه از پيش رو و پشت سر و از چپ و از راست چنين و چنان (انفاق و بخشش) كند و اين افراد اندكند. هيچ شتردار و گاودار و گوسفند دارى نيست كه از پرداختن زكات آنها خوددارى ورزد،مگر اين كه روز قيامت بزرگترين و فربه ترين آن دامها بيايند و او را شاخ و لگد زنند و آخرين رأس آنها كه تمام شد، اوّلين آنها اين كار را از سر گيرد، تا آن گاه كه خداوند ميان مردم داورى كند.


1.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۲.

2.الأمالي للمفيد : ۱۸۳/۶.

3.المدّثر : ۱۱ ـ ۱۷.

4.بحار الأنوار : ۷۲/۵۵/۸۵.

5.شرح نهج البلاغة: ۱۹/۲۴۰.