۱۳۹۸۸.معاني الأخبار عن عبدُ السَّلامِ بنُ صالحٍ الهرويّ ( ـ للإمام الرِّضا عليه السلام ـ ) : يا بنَ رَسولِ اللّه ِ، فَقَد رُويَ لَنا عَن أبي عَبد اللّه ِ عليه السلام أنّه قالَ : مَن تَعَلَّمَ عِلما لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ. أو يُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ. أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ. فهُوَ فِي النّارِ، فقال عليه السلام : صَدَقَ جَدّي. أ فَتَدري مَنِ السُّفَهاءُ ؟ فقُلتُ : لا يَا بنَ رسولِ اللّه ِ. فَقالَ : هُم قُصّاصٌ مِن مُخالِفينا. و تَدري مَنِ العُلَماءُ ؟ فقُلتُ : لا يَا بنَ رسولِ اللّه ِ. قالَ : فَقالَ : هُم عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام الّذينَ فَرَضَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ طاعَتَهُم و أوجَبَ مَوَدَّتَهُم. ثُمَّ قالَ : أ تَدري ما مَعنى قَولِهِ : أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ ؟ قُلتُ : لا. قالَ : يَعني بِذلكَ وَ اللّه ِ ادّعاءَ الإمامَةِ بِغَيرِ حَقِّها. و مَن فَعَلَ ذلكَ فهُوَ فِي النّارِ.۱

۲۸۲۱

أصنافُ طَلَبَةِ العِلمِ

۱۳۹۸۹.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :العُلَماءُ ثَلاثَةٌ : رَجُلٌ عاشَ بِهِ النّاسُ و عاشَ بِعِلمِهِ. و رَجُلٌ عاشَ بِه النّاسُ و أهلَكَ نَفسَهُ. و رَجُلٌ عاشَ بِعِلمِهِ و لَم يَعِش بِهِ أحَدٌ غَيرُهُ.۲

۱۳۹۸۸.معانى الأخبار ( ـ به نقل از عبد السلام بن صالح ـ ) : از امام رضا عليه السلام درباره اين حديث كه حضرت صادق عليه السلام فرمود : هر كس دانشى را فرا گيرد تا به وسيله آن با نادانان مجادله كند، يا بر دانايان فخر فروشد، يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كند، او در آتش است. سؤال كردم ؟ حضرت فرمود : جدّم درست فرمود. آيا مى دانى نادانان كيستند؟! عرض كردم: نه، يا بن رسول اللّه. فرمود: آنان نقّالان مخالف ما هستند. آيا مى دانى دانايان كيستند؟ عرض كردم: نه، يا بن رسول اللّه ! فرمود: آنان دانايان خاندان محمّد عليهم السلام هستند كه خداوند عزّ و جلّ اطاعت از آنان و دوستيشان را واجب فرموده است. سپس فرمود: آيا مى دانى معناى اين جمله حضرت صادق عليه السلام كه: يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كنند، چيست؟ عرض كردم: خير. فرمود: معناى آن، به خدا سوگند، ادّعاى بنا حقّ امامت است. كسى كه چنين كند، در آتش باشد.

۲۸۲۱

طبقات جويندگان دانش

۱۳۹۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علما سه گونه اند: عالمى كه مردم به او زنده اند و او به علم خود زنده است، و عالمى كه مردم به او زنده اند و او خود را به هلاكت انداخته است و عالمى كه به علم خود زنده است، امّا هيچ كس جز خودش از علم او بهره اى نمى برد.


1.معاني الأخبار : ۱۸۰/۱.

2.كنز العمّال : ۲۸۹۴۱.