۱۱۶۷۵.عنه عليه السلام :حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ و سَلامةُ الدِّينِ.۱

۱۱۶۷۶.عنه عليه السلام :حُسنُ الظَّنِّ يُخَفِّفُ الهَمَّ، و يُنجِي مِن تَقَلُّدِ الإثمِ.۲

۱۱۶۷۷.عنه عليه السلام :مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِالناسِ حازَ مِنهُمُ المَحَبَّةَ.۳

۱۱۶۷۸.عنه عليه السلام :أفضَلُ الوَرَعِ حُسنُ الظَّنِّ.۴

۱۱۶۷۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :خُذْ مِن حُسنِ الظَّنِّ بِطَرَفٍ تُرَوِّحُ بهِ قَلبَكَ و يَرُوحُ بهِ أمرُكَ.۵

۲۴۳۸

ما يورِثُ حُسنَ الظَّنِّ

۱۱۶۸۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ مِن كتابِهِ للأشتَرِ لمّا وَلاّهُ مِصرَ ـ ) : اِعلَمْ أنّهُ ليسَ شَيءٌ بِأدعى إلى حُسنِ ظَنِّ راعٍ برَعِيَّتِهِ مِن إحسانِهِ إلَيهِم، و تَخفِيفِهِ المَؤوناتِ علَيهِم و تَركِ استِكراهِهِ إيّاهُم على ما ليسَ لَهُ قِبَلَهُم، فَلْيَكُنْ مِنكَ في ذلكَ أمرٌ يَجتَمِعُ لكَ بهِ حُسنُ الظَّنِّ بِرَعِيَّتِكَ؛ فإنَّ حُسنَ الظَّنِّ يَقطَعُ عَنكَ نَصَبا طَويلاً. و إنَّ أحَقَّ مَن حَسُنَ ظَنُّكَ بهِ لَمَن حَسُنَ بلاؤكَ عِندَهُ، و إنَّ أحَقَّ مَن ساءَ ظَنُّكَ بهِ لَمَن ساءَ بلاؤكَ عِندَهُ.۶

۱۱۶۷۵.امام على عليه السلام :خوش بينى. مايه آسايش دل و سلامت دين است.

۱۱۶۷۶.امام على عليه السلام :خوش بينى، اندوه را مى كاهد و از افتادن در بند گناه مى رهاند.

۱۱۶۷۷.امام على عليه السلام :هركه به مردم گمان نيك برد. محبت آنان را به دست آورد.

۱۱۶۷۸.امام على عليه السلام :برترين پارسايى. خوش گمانى است.

۱۱۶۷۹.امام صادق عليه السلام :از خوش بين بودن بهره اى برگير. تا با آن دلت را آرام كنى و كارَت پيش رود.

۲۴۳۸

آنچه خوش بينى مى آورد

۱۱۶۸۰.امام على عليه السلام ( ـ در فرمان ولايت مصر به مالك اشتر ـ ) فرمود : بدان كه هيچ چيز خوش بينى حاكم را به توده مردم چنان برنمى انگيزد كه احسان او به آنان و سبكبار ساختن آنان و وادار نكردنشان به كارهايى كه توانايى آنها را ندارند. پس. بايد كه با رعايت اين امور، خوش بينى به مردمت را براى خويش فراهم آورى ؛ زيرا خوش بينى به رعيّت، رنج و زحمت زيادى را از دوش تو برمى دارد. سزاوارترين كس به حسن ظنّ تو كسى است كه پيش تو امتحان خوبى پس داده باشد و سزاوارترين كس به بدبينى تو كسى است كه پيش تو امتحان بدى پس داده باشد.


1.غرر الحكم : ۴۸۱۶.

2.غرر الحكم : ۴۸۲۳.

3.غرر الحكم : ۸۸۴۲.

4.غرر الحكم : ۳۰۲۷.

5.بحار الأنوار : ۷۸/۲۰۹/۸۴.

6.نهج البلاغة: الكتاب۵۳.