۱۱۵۵۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :الظُّلمُ في الدنيا هو الظُّلُماتُ في الآخِرَةِ.۱
۲۴۱۴
التَّحذيرُ مِنَ الظُّلمِ في مَكَّةَ
الكتاب :
(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّه ِ وَ المَسْجِدِ الحَرامِ الَّذِي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً العاكِفُ فِيهِ وَ البادِ وَ مَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ ).۲
الحديث :
۱۱۵۵۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :كُلُّ ظُلمٍ في مكَّةَ إلحادٌ، حتّى شَتمُ الخادِمِ، و إنّ الطاعِمَ فيها كالصائمِ في غيرِها.۳
۱۱۵۵۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عن قَولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : {Q} ) : كُلُّ ظُلمٍ إلحادٌ، و ضَربُ الخادِمِ في غَيرِ ذَنبٍ مِن ذلكَ الإلحادِ.۴
۲۴۱۵
الإيمانُ بِالظُّلمِ
الكتاب :
(الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ).۵
۱۱۵۵۵.امام باقر عليه السلام :ظلم در دنيا. همان ظلمات در آخرت است.
۲۴۱۴
پرهيز از ستمگرى در مكّه
قرآن :
«كسانى كه كفر ورزيدند و از راه خدا و مسجد الحرام. كه آن را براى مردم قرار داده ايم و مقيم و غير مقيم در آن يكسان اند. باز مى دارند. و هر كه در آن جا به ستم كج راهه بپويد، او را عذابى دردناك چشانيم».
حديث :
۱۱۵۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گونه ستمى در مكّه. حتّى ناسزا گفتن به خدمتكار. كجروى است. و كسى كه در مكّه غذا خورد. همچون كسى باشد كه در جاهاى ديگر روزه بدارد.
۱۱۵۵۷.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به سؤال از آيه «و هر كه در آن به ستم كج ) فرمود : هر گونه ستمى. كجروى است و كتك زدن خدمتكار بى آن كه گناهى مرتكب شده باشد از جمله همين كجروى است.
۲۴۱۵
ايمان به ستم
قرآن :
«كسانى كه ايمان آوردند و ايمانشان را با ستم نياميختند. همانان در امانند و همانان رهيافته اند».
1.ثواب الأعمال : ۳۲۱/۱.
2.الحجّ : ۲۵.
3.عوالي اللآلي : ۱/۴۳۰/۱۲۴.
4.الكافي : ۴/۲۲۷/۲.
5.الأنعام : ۸۲.