۹۹۰۱.عنه عليه السلام :لا تُقبَلُ شهادَةُ صاحِبِ النَّردِ و الأربَعةَ عَشَرَ. و صاحِبِ الشّاهَينِ.۱
۹۹۰۲.عنه عليه السلام :لا أقبَلُ شهادَةَ الفاسِقِ إلاّ على نَفسِهِ.۲
۹۹۰۳.عنه عليه السلام :إنّ أميرَ المؤمنينَ عليه السلام كانَ لا يَقبَلُ شهادَةَ فَحّاشٍ، و لا ذِي مُخْزِيَةٍ في الدِّينِ.۳
۹۹۰۴.كتاب من لا يحضره الفقيه عن عُبيدِ اللّه ِ بنِ عَلسُئِل أبو عَبدِ اللّه عليه السلام عَمّا يُرَدُّ مِن الشُّهودِ؟ قالَ : الظَّنينُ. و المُتَّهَمُ. و الخَصْمُ. قالَ : قلتُ : فالفاسِقُ و الخائنُ ؟ فقالَ : هذا يَدخُلُ في الظَّنِينِ.۴
(انظر) وسائل الشيعة : ۱۸ / ۲۷۱ باب ۲۷ و ص ۲۷۳ ـ ۲۸۲ باب ۲۹ ـ ۳۵.
۲۰۸۱
الحِكمَةُ فِي اعتِبارِ أربَعَةِ شُهودٍ فِي الزِّنا
۹۹۰۵.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :جُعِلَتِ الشهادَةُ أربَعةً في الزِّنا و اثنانِ۵ في سائرِ الحُقوقِ ؛ لِشِدَّةِ حَصْبِ المُحصَنِ ؛ لأنَّ فيهِ القتلَ ؛ فَجُعِلَتِ الشهادَةُ فيهِ مُضاعَفَةً مُغَلَّظَةً. لِما فيهِ مِن قَتلِ نفسِهِ. و ذَهابِ نَسَبِ وَلَدِهِ. و لِفَسادِ المِيراثِ.۶
۹۹۰۱.امام صادق عليه السلام :شهادت نرد باز و كسى كه هفت پر و دو شاه (شطرنج) بازى مى كند. پذيرفته نيست.
۹۹۰۲.امام صادق عليه السلام :شهادت فاسق را جز بر ضد خودش نمى پذيرم.
۹۹۰۳.امام صادق عليه السلام :امير المؤمنين عليه السلام نَه شهادت آدم فحّاش و بد زبان را مى پذيرفت و نه شهادت كسى را كه سوء پيشينه دينى داشت.
۹۹۰۴.كتاب من لا يحضره الفقيه ( ـ به نقل از عبيد اللّه بن على حلبى ـ ) : از امام صادق عليه السلام سؤال شد : چه كسانى شهادتشان پذيرفته نيست؟ حضرت فرمود : مظنون. متّهم (ذى نفع) و خصم. عرض كردم : پس فاسق و خائن چه؟ فرمود : اينها داخل عنوان مظنون هستند.
۲۰۸۱
فلسفه لزوم چهار شاهد در زنا
۹۹۰۵.امام رضا عليه السلام :در زنا. چهار شاهد و در ساير حقوق، دو شاهد تعيين شده است ؛ چون سنگسار كردن مُحصن. كيفرى سخت است. چرا كه موجب كشته شدن مى شود. از اين رو. شهادت بر زنا، دو برابر شاهد خواسته و سفت و سخت گرفته شده است ؛ زيرا در آن پاى كشته شدنِ زناكار و از بين رفتن نسبِ فرزند او و ضايع شدن ارث و ميراث در ميان است.
1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۳/۳۲۹۱.
2.الكافي : ۷/۳۹۵/۵.
3.الكافي : ۷/۳۹۶/۷.
4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۰/۳۲۸۱.
5.كذا في المصدر بالرفع و الصحيح بالنصب.
6.بحار الأنوار : ۷۹ / ۳۸ / ۱۶.