۲۳۹۸

مَن لا يَنبَغي طاعَتُهُم

الكتاب :

وَ قالُوا رَبَّنا إِنّا أَطَعْنا سادَتَنَا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا * رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ العَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْنا كَبِيرا».۱

الحديث :

۱۱۴۵۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :مَن أرضى سُلطانا بما يُسخِطُ اللّه َ خَرَجَ عن دِينِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ.۲

۱۱۴۵۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ألا فَالحَذَرَ الحَذَرَ مِن طاعَةِ ساداتِكم و كُبَرائكُمُ الَّذينَ تَكَبَّرُوا عن حَسَبِهِم، و تَرَفَّعُوا فَوقَ نَسَبِهِم... و لا تُطِيعُوا الأدعِياءَ الذينَ شَرِبتُم بِصَفوِكُم كَدَرَهُم، و خَلَطتُم بِصِحَّتِكُم مَرَضَهُم، و أدخَلتُم في حَقِّكُم باطِلَهُم، و هُم أساسُ الفُسوقِ.۳

۱۱۴۵۸.عنه عليه السلام :لا دِينَ لمَن دانَ بطاعَةِ المَخلوقِ و مَعصيَةِ الخالِقِ.۴

۱۱۴۵۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أطاعَ التَّوانِيَ ضَيَّعَ الحُقوقَ، و مَن أطاعَ الواشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ.۵

۲۳۹۸

كسانى كه شايسته اطاعت نيستند

قرآن :

«و مى گويند : پروردگارا! ما از مهتران و بزرگانمان اطاعت كرديم و آنها ما را گمراه كردند. پروردگارا! آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن ؛ لعنتى بزرگ».

حديث :

۱۱۴۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس با انجام كارى كه خداى را ناخشنود مى كند فرمانروايى را خشنود سازد. از دين خداوند عزّ و جلّ خارج شده است.

۱۱۴۵۷.امام على عليه السلام :هان! بپرهيزيد، بپرهيزيد از فرمانبرى مهتران و بزرگانتان كه به حسب و نسب خود مى نازند و بدين سبب خود را برتر از ديگران مى پندارند... از اين بى بتّه هاى مدّعى بزرگى كه آب تيره آنان را با آب زلال خود نوشيديد و بيماريشان را به سلامتى خود درآميختيد و باطلشان را به حق خود راه داديد و بنياد گناهانند. اطاعت نكنيد.

۱۱۴۵۸.امام على عليه السلام :كسى كه به فرمانبرى از مخلوق و نافرمانى از خالق گردن نهد. دين ندارد.

۱۱۴۵۹.امام على عليه السلام :هركه از سستى فرمان برد. حقوق را ضايع گرداند و هركه به سخنِ سخن چين گوش سپارد. دوست را از دست بدهد.


1.الأحزاب : ۶۷، ۶۸.

2.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۶۹/۳۱۸.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲.

4.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۴۳/۱۴۹.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۲۳۹.