۹۸۷۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ أيضا ـ ) : لا يَنبَغِي لِأَحَدٍ إذا ما دُعِيَ للشهادَةِ شَهِدَ علَيها أن يَقولَ : لا أشهَدُ لَكُم.۱

۹۸۷۳.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ( ـ أيضا ـ ) : إذا دَعاكَ الرجُلُ تَشهَدُ على دَينٍ أو حَقٍّ لا يَنبَغِي لأِحَدٍ أن يَتَقاعَسَ عنها.۲

۹۸۷۴.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :خَيرُ الشهادَةِ ما يَشهَدُ بها صاحِبُها قَبلَ أن يُسألَها.۳

۹۸۷۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا دُعِيتَ إلى الشهادَةِ فَأجِبْ.۴

(انظر) وسائل الشيعة : ۱۸ / ۲۲۵ باب ۱.

۲۰۷۶

كِتمانُ الشَّهادَةِ

الكتاب :

وَ مَنْ أظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهادَةً عِندَهُ مِنَ اللّه ِ».۵

۹۸۷۲.امام صادق عليه السلام ( ـ نيز درباره همين آيه ـ ) فرمود : هرگاه فردى براى شهادت دادن دعوت شد. سزاوار نيست بگويد : من براى شما شهادت نمى دهم.

۹۸۷۳.امام كاظم عليه السلام ( ـ نيز درباره همين آيه ـ ) فرمود : هر گاه شخصى از تو دعوت كرد كه به دَينى يا حقّى شهادت دهى. براى هيچ كس سزاوار نيست كه از آن خوددارى ورزد.

۹۸۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهترين شهادت آن است كه كسى پيش از آن كه از وى درخواست شود. شهادت دهد.

۹۸۷۵.امام صادق عليه السلام :هرگاه براى شهادت دادن فرا خوانده شدى. اجابت كن.

۲۰۷۶

كتمان شهادت

قرآن :

«كيست ستمكارتر از كسى كه شهادتى از خدا را در نزد خويش پوشيده دارد؟».


1.تفسير العيّاشيّ : ۱/۱۵۶/۵۲۴.

2.تفسير العيّاشيّ : ۱/۱۵۶/۵۲۳.

3.كنز العمّال : ۱۷۷۳۱.

4.تهذيب الأحكام : ۶/۲۷۵/۷۵۲.

5.البقرة : ۱۴۰.