۱۱۲۳۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ضَلالُ الدَّليلِ هَلاكُ المُستَدِلِّ.۱

۲۳۴۸

الضَّلالُ المُبينُ

الكتاب :

أَ فَمَنْ شَرَحَ اللّه ُ صَدْرَهُ لِلاْءسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُوْرٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوْبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللّه ِ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ».۲

وَ ما كَانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إذا قَضَى اللّه ُ وَ رَسُولُهُ أَمْرا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الخِيَرَةُ مِنْ أمْرِهِم وَ مَنْ يَعْصِ اللّه َ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِينا».۳

الحديث :

۱۱۲۳۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ مِن كتابِهِ إلى معاويةَ ـ ) : فقد سَلَكتَ مَدارِجَ أسلافِكَ بِادِّعائكَ الأباطيلَ... فِرارا مِن الحَقِّ، و جُحودا لِما هُو ألزَمُ لكَ مِن لَحمِكَ و دَمِكَ، مِمّا قد وَعاهُ سَمعُكَ، و مُلِئَ بهِ صَدرُكَ، فماذا بعدَ الحَقِّ إلاّ الضَّلالُ المُبينُ، و بعدَ البيانِ إلاّ اللَّبسُ؟!۴

۱۱۲۳۰.امام على عليه السلام :گمراهىِ راهنما. موجب هلاكت كسى است كه از او راه جويد.

۲۳۴۸

گمراهى آشكار

قرآن :

«آيا كسى كه خداوند سينه اش را براى اسلام گشوده و برخوردار از نورى از جانب پروردگار خود مى باشد. [ چون غير اوست]؟ پس واى بر آنها كه از سخت دلى ياد خدا نمى كنند. آنان در گمراهى آشكارى هستند».

«هيچ مرد و زن مؤمنى را نسزد كه چون خدا و رسول او به كارى فرمان دهند. در كار خود اختيارى داشته باشند. و هركه از خدا و رسول او نافرمانى كند هر آينه آشكارا گمراه شده است».

حديث :

۱۱۲۳۱.امام على عليه السلام ( ـ در نامه خود به معاويه ـ ) نوشت : تو با ادعاهاى باطلت به راههاى پيشينيان خود رفتى... تا از حقّ و حقيقت بگريزى و چيزى را كه از گوشت و خونت براى تو لازمتر است. انكار كنى، چيزهايى كه فضاى گوش تو از آن لبريز و سينه ات از آن مالامال است. پس آيا بعد از حق، چيزى جز گمراهى آشكار و پس از بيان (روشنگرى)، چيزى جز اشتباه و درآميختن حق به باطل هست؟!


1.غرر الحكم : ۵۹۰۰.

2.الزمر : ۲۲.

3.الأحزاب : ۳۶.

4.نهج البلاغة: الكتاب۶۵.