۱۱۱۰۴.عنه عليه السلام :صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ، و صيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صيامِ البَطنِ.۱

۱۱۱۰۵.عنه عليه السلام :صَومُ النَّفسِ عن لَذّاتِ الدنيا أنفَعُ الصِّيامِ.۲

۱۱۱۰۶.عنه عليه السلام :صَومُ الجَسَدِ الإمساكُ عنِ الأغذِيَةِ بِإرادَةٍ و اختيارٍ خَوفا مِن العِقابِ و رَغبَةً في الثوابِ و الأجرِ، صومُ النَّفسِ إمساكُ الحَواسِّ الخَمسِ عن سائرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عن جَميعِ أسبابِ الشَّرِّ.۳

(انظر) الصبر : باب ۲۱۴۴.

۲۳۲۵

أدَبُ الصَّومِ

۱۱۱۰۷.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ( ـ لامرَأةٍ صائمةٍ تَسُبُّ جاريَةً لَها ـ ) : كيفَ تَكُونينَ صائمةً و قد سَبَبتِ جارِيَتَكِ ؟! إنَّ الصَّومَ ليسَ مِن الطَّعامِ و الشَّرابِ، و إنّما جَعَلَ اللّه ُ ذلكَ حِجابا عن سِواهُما مِنَ الفَواحِشِ مِنَ الفِعلِ و القَولِ يُفطِرُ الصائمَ. ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثَرَ الجُوّاعَ !۴

۱۱۱۰۴.امام على عليه السلام :روزه دل. بهتر از روزه زبان است و روزه زبان. بهتر از روزه شكم.

۱۱۱۰۵.امام على عليه السلام :روزه (و خوددارى) نفْس از لذّتهاى دنيا. سودمندترين روزه است.

۱۱۱۰۶.امام على عليه السلام :روزه تن، عبارت است از خوددارىِ با اراده از خوردن غذاها به انگيزه ترس از كيفر و رغبت به ثواب، و روزه نفْس، عبارت است از نگهداشتن حواس پنجگانه از ديگر گناهان و خالى كردن دل از همه عوامل بدى.

۲۳۲۵

آداب روزه

۱۱۱۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ به زنى كه با زبان روزه كنيز خود را دشنام مى داد ) فرمود : چگونه روزه دارى هستى كه كنيزت را دشنام مى دهى؟ روزه، فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست. بلكه خداوند آن را، علاوه بر اين دو. مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بى اثر مى كند، قرار داده است ؛ وه كه چه اندكند روزه داران و چه بسيارند گرسنگى كشندگان!


1.غرر الحكم : ۵۸۹۰.

2.غرر الحكم : ۵۸۷۴.

3.غرر الحكم : (۵۸۸۸ ـ ۵۸۸۹).

4.بحار الأنوار : ۹۶/ ۲۹۳/۱۶.