۲۰۶۹

شُعَبُ الشَّكِّ

۹۸۵۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الشَّكُّ على أربَعِ شُعَبٍ : على التَّمارِي. و الهَولِ. و التَّرَدُّدِ. و الاستِسلامِ. فَمَن جَعَلَ المِراءَ دَيدَنا لَم يُصبِحْ لَيلُهُ. و مَن هالَهُ ما بَينَ يَدَيهَ نَكَصَ على عَقِبَيهِ. و مَن تَرَدَّدَ في الرَّيبِ وَطِئَتهُ سَنابِكُ الشَّياطينِ. و مَنِ استَسلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنيا و الآخِرَةِ هَلَكَ فيهِما.۱

۲۰۷۰

مُواجَهَةُ الإمامِ لِمَن شَكَّ فِي القُرآنِ

۹۸۵۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ إذ قالَ لَهُ رَجُلٌ : إنّي قد شَكَكتُ في كتابِ ) : ثَكَلَتكَ اُمُّكَ! و كيفَ شَكَكتَ في كتابِ اللّه ِ المُنزَلِ؟!... إنّ كِتابَ اللّه ِ لَيُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضا و لا يُكَذِّبُ بَعضُهُ بَعضا وَ لكِنَّكَ لَم تُرزَقْ عَقلاً تَنتَفِعُ بِهِ....۲

۲۰۶۹

شاخه هاى شك

۹۸۵۳.امام على عليه السلام :شك چهار شاخه دارد : جدال كردن. ترس. سرگردانى، و تن دادن. كسى كه جدال كردن را عادت خويش گرداند. شب او صبح نشود. و كسى كه از آنچه رو يا رويش هست. بترسد به عقب برگردد، و كسى كه در [عالم ]ترديد و تشويش سرگردان ماند پايمال سُمهاى شياطين شود، و كسى كه به هلاكت دنيا و آخرت تن دهد در هر دو سراى هلاك گردد.

۲۰۷۰

برخورد امام با كسى كه در قرآن شك داشت

۹۸۵۴.امام على عليه السلام ( ـ به مردى كه عرض كرد : من در كتابى كه خداوند فرو ) فرمود : مادرت به عزايت نِشيند ! چگونه در كتاب فرو فرستاده خداوند شكّ كرده اى؟!... همانا كتاب خدا برخى از آن برخى ديگرش را تصديق مى كند و هيچ قسمتى از آن، قسمت ديگرش را تكذيب نمى كند. امّا به تو عقلى روزى نشده كه از آن بهره گيرى....۳


1.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱.

2.التوحيد : ۲۵۵/۵. انظر تمام الحديث.

3.براى ملاحظه ادامه حديث رجوع شود به كتاب توحيد صدوق : ۲۵۵ / ۵.