۲۲۰۳

فَضلُ صَدَقةِ العَلانِيَةِ و آثارُها

الكتاب :

إنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إنْ تُخْفُوْها وَ تُؤْتُوْها الفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللّه ُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيْرٌ».۱

إنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللّه ِ وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ أنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُم سِرَّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ».۲

الحديث :

۱۰۵۷۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ أفضَلَ ما تَوَسَّلَ بهِ المُتَوَسِّلُونَ إلى اللّه ِ سبحانَهُ و تعالى، الإيمانُ بهِ و برسولِهِ... و صَدَقةُ السِّرِّ فإنّها تُكَفِّرُ الخَطيئةَ، و صَدَقةُ العَلانيَةِ فإنّها تَدفَعُ مِيتةَ السَّوءِ.۳

۱۰۵۷۴.الكافي عن ابن بكير عن رجل عن أبي جعفر عليه السلام «إن تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمّا هِي» : يَعنِي الزَّكاةَ المَفروضَةَ،قالَ:قلتُ: «إنْ تُخْفُوها و تُؤْتُوه الفُقَراءَ» قالَ : يَعنِي النافِلَةَ، إنّهُم كانوا يَستَحِبُّونَ إظهارَ الفَرائضِ و كِتمانَ النَّوافِلِ.۴

۲۲۰۳

فضيلت صدقه آشكار و آثار آن

قرآن :

«اگر صدقه ها را آشكار دهيد. كار خوبى است و اگر پنهانش داريد و آن را به نيازمندان دهيد. براى شما بهتر است و بخشى از گناهانتان را مى زدايد و خدا از آنچه مى كنيد آگاه است».

«كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز بر پا مى دارند و از آنچه روزيشان كرده ايم نهانى و آشكارا انفاق مى كنند. به تجارتى اميد بسته اند كه هرگز كساد نشود».

حديث :

۱۰۵۷۳.امام على عليه السلام :بهترين وسيله اى كه متوسّلان به خداى سبحان و تعالى به آن چنگ مى زنند ايمان به خدا و رسول اوست... و صدقه نهانى كه گناه را پاك مى كند و صدقه آشكار كه جلوى مردن دل خراش را مى گيرد.

۱۰۵۷۴.الكافى ( ـ به نقل از ابن بكير از مردى ـ ) : امام باقر عليه السلام درباره آيه «اگر صدقات را آشكارا دهيد. كار خوبى است» فرمود : منظور زكات واجب است. راوى مى گويد : عرض كردم : مراد از «اگر آنها را نهانى دهيد و به فقرا پردازيد» چيست؟ حضرت فرمود : منظور زكات مستحبّى است. آنها انجام دادن آشكار فرايض و به جا آوردن پنهانى نوافل را دوست مى داشتند.


1.البقرة : ۲۷۱.

2.فاطر : ۲۹.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۰.

4.الكافي : ۴/۶۰/۱.