۱۰۴۶۳.عنه عليه السلام :صَدِيقُكَ مَن نَهاكَ. و عَدُوُّكَ مَن أغراكَ.۱

۱۰۴۶۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَكونُ الصَّداقَةُ إلاّ بِحُدُودِها، فَمَن كانَت فيهِ هذهِ الحُدودُ أو شَيءٌ مِنهُ. و إلاّ فلا تَنسِبْهُ إلى شَيءٍ مِن الصَّداقَةِ. فَأوَّلُها : أن تكونَ سَرِيرَتُهُ و عَلانِيَتُهُ لكَ واحِدَةً. و الثانيةُ : أن يَرى زَينَكَ زَينَهُ. و شَينَكَ شَينَهُ. و الثالثةُ : أن لا تُغَيِّرَهُ علَيكَ وِلايَةٌ و لا مالٌ. و الرابعةُ : لا يَمنَعُكَ شَيئا تَنالُهُ مَقدُرَتُهُ. و الخامسةُ ـ و هي تَجمَعُ هذهِ الخِصالَ ـ : أن لا يُسلِمَكَ عِندَ النَّكَباتِ.۲

۲۱۸۴

النَّهيُ عَنِ الاطمِئنانِ إلى أحَدٍ قَبلَ الاختِبارِ

۱۰۴۶۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الطُّمأنِينَةُ إلى كُلِّ أحَدٍ قَبلَ الاختِبارِ عَجزٌ.۳

۱۰۴۶۶.عنه عليه السلام :اُبذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ. و لا تَبذُل لَهُ كُلَّ الطُمأنِينَةِ.۴

۱۰۴۶۷.عنه عليه السلام :اُبذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ. و لا تَبذُلْ لَهُ كُلَّ الطمأنِينَةِ. و أعْطِهِ مِن نَفسِكَ كُلَّ المُواساةِ. و لا تَقُصَّ إلَيهِ بِكُلِّ أسرارِكَ.۵

۱۰۴۶۳.امام على عليه السلام :دوستِ تو كسى است كه [از بديها ]بازَت دارد، و دشمنت كسى است كه ترا [به كارهاى بد ]تحريك كند.

۱۰۴۶۴.امام صادق عليه السلام :دوستى مرزهايى دارد كه هر كس همه يا برخى از آنها را داشته باشد، دوست است و گر نه او را اصلاً دوست مشمار: نخست اين كه ظاهر و باطنش با تو يكى باشد؛ دوم اين كه آبروى تو را آبروى خودش داند و عيب و بى آبرويى تو را عيب و بى آبرويى خودش؛ سوم اين كه مقام و مال او را نسبت به تو عوض نكند؛ چهارم اين كه هر كمكى از دستش بر مى آيد از تو دريغ نكند؛ و پنجم كه در بردارنده همه اين خصلتهاست، اين كه در هنگام گرفتارى ها تو را تنها نگذارد.

۲۱۸۴

پيش از آزمودن افراد نبايد به آنها اعتماد كرد

۱۰۴۶۵.امام على عليه السلام :اعتماد كردن به هر كسى، پيش از آزمودن [او]. ناتوانى است.

۱۰۴۶۶.امام على عليه السلام :هر چه محبّت دارى نثار دوستت بكن، اما هر چه اطمينان دارى به پاى او مريز.

۱۰۴۶۷.امام على عليه السلام :همه محبّتت را نثار دوستت كن، اما همه اطمينانت را به پاى او مريز، هر گونه همدردى و كمك مالى به او بكن، ولى همه اسرارت را با او در ميان مگذار.


1.غرر الحكم : ۵۸۵۷.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۲۴۹/۹۰.

3.بحار الأنوار : ۱۰۳/۸۶/۲۱.

4.بحار الأنوار : ۷۴/۱۶۵/۲۹.

5.غرر الحكم : ۲۴۶۳.