۲۱۲۹

مَقامُ الشِّيعَةِ فِي القِيامَةِ

۱۰۱۳۳.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :يا عليُّ.... هذا حَبيبي جَبرَئيلُ يُخبِرُني عنِ اللّه ِ جَلَّ جلالُهُ أنّه قد أعطى مُحِبَّكَ و شِيعَتَكَ سَبعَ خِصالٍ : الرِّفقَ عِندَ المَوتِ. و الاُنسَ عِندَ الوَحشَةِ. و النورَ عندَ الظُّلمَةِ. و الأمنَ عِندَ الفَزَعِ. و القِسطَ عِندَ المِيزانِ۱. و الجَوازَ عَلَى الصِّراطِ. و دُخولَ الجَنَّةِ قَبلَ سائرِ الناسِ مِن الاُمَمِ بثَمانينَ عاما.۲

۱۰۱۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :تُوضَعُ يَومَ القِيامَةِ مَنابِرُ حَولَ العَرشِ لِشِيعَتِي و شِيعَةِ أهلِ بَيتِي المُخلِصِينَ في وَلايَتِنا. و يقولُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : هَلُمُّوا يا عبادِي إلَيَّ لأَنشُرَنَّ علَيكُم كَرامَتي؛ فقد اُوذِيتُم في الدُّنيا.۳

۱۰۱۳۵.الأمالي للطوسي : ( ـ و قد سَألَ رسولَ اللّه صلى الله عليه و آله ابنُ ) فقال : قالَ لي جَبرَئيلُ : ذاكَ عَلِيٌّ و شِيعَتُهُ. هُمُ السابِقونَ إلَى الجَنَّةِ المُقَرَّبُونَ مِنَ اللّه ِ بكَرامَتِهِ لَهُم.۴

۲۱۲۹

مقام شيعه در قيامت

۱۰۱۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على!... اين دوستم جبرئيل از جانب خداوند عزّ و جلّ به من خبر مى دهد كه به دوستدار و شيعه تو هفت خصلت داده است : نرمى با او هنگام مردن. همدم داشتن در تنهايى. نور در تاريكى. امنيّت هنگام ترس. برابرى۵ كفه ميزان اعمال. گذر از صراط و وارد شدن به بهشتْ هشتاد سال پيش از ورود ديگر مردمان.

۱۰۱۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در روز قيامت براى شيعيان من و شيعيان اهل بيت من كه در دوستى ما خالص اند. منبرهايى پيرامون عرش گذاشته مى شود و خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : اى بندگان من! سوى من آييد تا كرامت خود را در ميانتان پخش كنم چرا كه شما در دنيا آزار ديديد.

۱۰۱۳۵.الأمالى للطوسى :ابن عبّاس از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره اين آيه پرسيد : «و پيشتازان پيشى گيرنده، آنان مقرّبانند ». حضرت فرمود : جبرئيل به من گفت : آنها على و شيعيان اويند. آنان پيشتازانِ به سوى بهشتند و به لطف و كرامت خداوند. به او نزديكند.


1.قال المجلسي : و القسط عند الميزان إمّا بمعنى العدل فاختصاصه بالشيعة لأنّ غيرهم يدخلون النار بغير حساب. أو بمعنى النصيب لأنّ لكلّ منهم نصيبا من الرحمة بحسب حاله و أعماله (بحار الأنوار : ۶۸ / ۱۱).

2.بحار الأنوار : ۶۸/۹/۴.

3.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۶۰/۲۳۲.

4.الأمالي للطوسي : ۷۲/۱۰۴.

5.علاّمه مجلسى مى گويد: قسط در موقف ميزان، يا به معناى عدل است كه اختصاص به شيعه دارد ؛ چون ديگران بى حساب به آتش مى روند و يا به معناى بهره بردن از رحمت الهى بر حسب حال و عمل است (بحار الأنوار : ۶۸/ ۱۱).