۳ ـ رُهبانٌ بِالَّليلِ اُسْدٌ بِالنَّهارِ

۱۰۱۰۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ لِنَوفٍ البَكاليِّ ـ ) : أ تَدرِي يا نَوفُ مَن شِيعَتي ؟ قالَ : لا وَ اللّه ِ. قالَ : شِيعَتي الذُّبُلُ الشِّفاهِ، الخُمصُ البُطُونِ. الذينَ تُعرَفُ الرَّهبانيَّةُ في وُجوهِهِم. رُهبانٌ باللَّيلِ اُسْدٌ بالنَّهارِ.۱

۱۰۱۰۸.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في صِفةِ الشِّيعَةِ ـ ) : إنّهُم حُصونٌ حَصينَةٌ. في صُدورٍ أمينَةٍ. و أحلامٌ رَزينَةٌ. لَيسُوا بِالمذايِيعِ البُذُرِ. و لا بالجُفاةِ المُرائينَ. رُهبانٌ باللَّيلِ اُسْدٌ بالنَّهارِ.۲

(انظر) عنوان ۲۵۰ «السهر»

۴ ـ أصحابُ الأربَعَةِ الأعيُنِ

۱۰۱۰۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّما شِيعَتُنا أصحابُ الأربَعةِ الأعيُنِ : عَينانِ فِي الرَّأسِ. و عَينانِ فِي القَلبِ. ألاَ و الخلائقُ كُلُّهُم كذلكَ إلاّ أنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ فَتَحَ أبصارَكُم و أعمى أبصارَهُم.۳

۲۱۲۴

مُواساةُ الإخوانِ وَ الإحسانُ إلَيهِم

۱۰۱۱۰.الكافي عن أبي اسماعيل :قلت لأبي جعفر عليه السلام : جُعلتُ فِداكَ إنَّ الشّيعةَ عِندنا كَثير. فقالَ : هَل يَعطِفُ الغَنيُّ عَلَى الفَقيرِ. و هل يَتجاوَزُ المُحسِنُ عَنِ المُسِيءِ. و يَتَواسَونَ ؟ فقلتُ : لا. فقالَ عليه السلام : ليسَ هؤلاءِ شيعَةً. شيعَةُ مَن يَفعَلُ هذا.۴

۳ ـ پارسايان شبند و شيران روز

۱۰۱۰۷.امام على عليه السلام ( ـ به نوف بكالى ـ ) فرمود : اى نوف! آيا مى دانى شيعه من كيست؟ عرض كرد : نه. به خدا. فرمود : شيعيان من آنانند كه لبانشان [از تشنگى روزه دارى ]خشكيده است و شكمهايشان [از گرسنگى] به پشت چسبيده. آنان كه پارسايى در رخسارشان پيداست. راهبان شب اند و شيران روز.

۱۰۱۰۸.امام باقر عليه السلام ( ـ در بيان اوصاف شيعه ـ ) فرمود : آنان دژهايى استوارند. سينه هايشان امانتدار (راز نگه دار) است و انديشه هايشان درست و صائب. نه دهانْ لَق و سخن چينند و نه جفاكار و دو رو. راهبان شب اند و شيران روز.

۴ ـ بينايان چهار چشم

۱۰۱۰۹.امام صادق عليه السلام :شيعيان ما داراى چهار چشم هستند : دو چشم در سر و دو چشم در دل. بدانيد كه همه مردمان چنينند جز اين كه خداوند عزّ و جلّ چشمان شما را باز و بينا كرده و چشمهاى آنان را كور ساخته است.

۲۱۲۴

مواسات نسبت به برادران دينى و نيكى به آنان

۱۰۱۱۰.الكافي ( ـ به نقل از أبو اسماعيل ـ ) : به امام باقر عليه السلام عرض كردم : شيعه نزد ما فراوان است. حضرت فرمود : آيا توانگر به تهيدست توجه مى كند؟ و آيا نيكى كننده از كسى كه [در جواب خوبيش] به او بدى كرده گذشت مى كند؟ آيا به يكديگر كمك مالى مى دهند؟ عرض كردم : خير. فرمود : آنها شيعه نيستند. شيعه كسى است كه اين كارها را بكند.


1.بحار الأنوار : ۷۸/۲۸/۹۵.

2.. مشكاة الأنوار : ۱۲۶/۲۹۲.

3.الكافي : ۸/۲۱۵/۲۶۰.

4.الكافي : ۲/۱۷۳/۱۱.