(انظر) وسائل الشيعة : ۱۴ / ۵۰ باب ۲۸.

۱۶۴۳

حِكمَةُ المَهرِ

الكتاب :

وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإن طِبْنَ لَكُم عَن شَيءٍ مِّنْهُ نَفْسا فَكُلُوهُ هَنِيئا مَّرِيئا».۱

الحديث :

۸۰۳۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّما صارَ الصَّداقُ على الرجُلِ دُونَ المرأةِ و إن كانَ فِعلُهُما واحِدا. فإنَّ الرجُلَ إذا قَضى حاجَتَهُ مِنها قامَ عنها و لَم يَنتَظِرْ فَراغَها. فَصارَ الصَّداقُ علَيهِ دُونَها لذلكَ.۲

۸۰۳۹.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :علّةُ المَهْرِ و وُجوبِهِ على الرِّجالِ و لا يَجِبُ على النساءِ أن يُعطِينَ أزواجَهُنّ. لِأنَّ عَلَى الرِّجالِ مُؤنَةَ المَرأةِ. لأنَّ المرأةَ بايِعَةٌ نَفسَها و الرَّجُلَ مُشتَرٍ. و لا يكونُ البَيعُ بِلا ثَمَنٍ و لا شِراءٌ بغَيرِ إعطاءِ الثَّمَنِ. مَع [ أنَّ]۳ النساءَ مَحظُوراتٌ عَنِ التَّعامُلِ و المَتْجَرِ. مَع عِلَلٍ كثيرَةٍ.۴

۱۶۴۳

حكمت مهريه

قرآن :

«و مهر زنان را چون هديه به رغبت بدهيد. پس اگر چيزى از آن را با رضايت خاطر به شما وا گذاشتند. شيرين و گوارا بخوريد».

حديث :

۸۰۳۸.امام صادق عليه السلام :علّت آن كه مهر به عهده مرد است نه زن. در حالى كه كار هر دو يكى است، اين است كه مرد. وقتى كارش با زن تمام شد. برمى خيزد و منتظر نمى ماند كه زن هم كامياب شود. اين است كه مهريه به عهده مرد نهاده شده است نه زن.

۸۰۳۹.امام رضا عليه السلام :علّت قرار دادن مهر و وجوب آن بر مردان و اين كه بر زنان واجب نيست به شوهران خود مهر بدهند، اين است كه مخارج زن به عهده مردان است ؛ زيرا زن فروشنده خود و مرد خريدار است و فروختن جز در قبالِ بها و خريدن جز در قبال پرداخت بها، صورت نمى پذيرد. به علاوه اين كه، زنان نمى توانند معامله و تجارت كنند و نيز دليل هاى ديگر.


1.النساء : ۴.

2.علل الشرائع : ۵۱۳/۲.

3.ما بين المعقوفين سقط من المصدر، و أثبتناه من نور الثقلين: ۱/۴۴۰/۴۲ نقلاً عن المصدر.

4.علل الشرائع : ۵۰۱/۱.