۸۰۲۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أفضَلُ الشَّفاعاتِ أن يَشفَعَ بينَ اثنَينِ في نِكاحٍ حتّى يَجمَعَ شَملَهُما.۱

۸۰۲۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن زَوَّجَ أعزَبا كانَ مِمَّن يَنظُرُ اللّه ُ عزّ و جلّ إلَيهِ يَومَ القِيامَةِ.۲

۸۰۲۶.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :ثلاثةٌ يَستَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرشِ اللّه ِ يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّهُ : رَجُلٌ زَوَّجَ أخاهُ المسلمَ. أو أخدَمَهُ. أو كَتَمَ لَهُ سِرّا.۳

۱۶۴۰

الحَثُّ عَلَى التَّعجيلِ في تَزويجِ البَناتِ

۸۰۲۷.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :نَزَلَ جَبرئيلُ على النبِيّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا محمّدُ. إنّ رَبَّكَ يُقرِئُكَ السلامَ. و يقولُ : إنّ الأبكارَ مِنَ النساءِ بمَنزِلَةِ الثَّمَرِ على الشَّجَرِ. فإذا أينَعَ الثَّمرُ فلا دَواءَ لَهُ إلاّ اجتِناؤهُ و إلاّ أفسَدَتْهُ الشَّمسُ. و غَيَّرَتْهُ الرِّيحُ. و إنّ الأبكارَ إذا أدرَكنَ ما تُدرِكُ النساءُ فلا دَواءَ لَهُنَ إلاّ البُعُولُ، و إلاّ لَم يُؤمَنْ علَيهِنَّ الفِتنَةُ. فَصَعِدَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله المِنبَرَ فَجَمَعَ الناسَ ثُمّ أعلَمَهُم ما أمَرَ اللّه ُ عزّ و جلّ بِهِ.۴

(انظر) وسائل الشيعة : ۱۴ / ۳۸ باب ۲۳.

۸۰۲۴.امام على عليه السلام :بهترين وساطتها اين است كه ميان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود، تا سر و سامان بگيرند.

۸۰۲۵.امام صادق عليه السلام :هر كه عزبى را زن دهد. از جمله كسانى است كه خداوند عزّ و جلّ در روز قيامت به او نظر مى افكند.

۸۰۲۶.امام كاظم عليه السلام :سه نفرند كه در روزى كه سايه اى جز سايه عرش خدا نيست در سايه عرش اويند : مردى كه برادر مسلمان خود را زن دهد. يا به او خادمى هديه كند. يا راز او را بپوشاند.

۱۶۴۰

تشويق به زود شوهر دادن دختران

۸۰۲۷.امام رضا عليه السلام :جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت : اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد : دوشيزگان همچون ميوه روى درخت هستند. ميوه چون برسد براى آن دارويى جز چيدن نباشد و گر نه بر اثر آفتاب و باد خراب مى شود. دوشيزگان نيز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارويى جز شوهر دادن نباشد و گر نه از گمراهى و فساد ايمن نخواهند بود. پس. رسول خدا صلى الله عليه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع كرد و فرمان خداوند عزّ و جلّ را به آگاهى آنان رساند.


1.بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۲۲/۴۱.

2.الكافي : ۵/۳۳۱/۲.

3.الخصال : ۱۴۱/۱۶۲.

4.بحار الأنوار : ۱۶/۲۲۳/۲۲.