۲۰۳۳

خَلقُ السَّعادَةِ وَ الشَّقاوَةِ قَبلَ الخَلقِ

۹۷۰۲.المحاسن عن مَنصورِ بنِ حازِمٍ :قلتُ لأبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام : لَم تُجِبني مُنذُ سِنينَ عنِ الشَّقاءِ و السَّعادَةِ. أنَّهُما كانا من قَبلِ أن يَخلُقَ اللّه ُ الخَلقَ ؟ قالَ: بَلى. و أنا الساعَةَ أقُولُهُ. قُلتُ : فَأخبِرْني عنِ السَّعيدِ هَل أبغَضَهُ اللّه ُ على حالٍ مِن الحالاتِ ؟ فقالَ : لو أبغَضَهُ على حالٍ مِن الحالاتِ لَما ألطَفَ لَهُ حتّى يُخْرِجَهُ مِن حالٍ إلى حالٍ فَيَجعَلَهُ سَعيدا. قُلتُ : فَأخبِرْني عنِ الشَّقِيِّ هَل أحَبَّهُ اللّه ُ على حالٍ مِن الحالاتِ ؟ فقال : لو أحَبَّهُ... ما تَرَكَهُ شَقيّا.۱

۹۷۰۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ خَلَقَ السَّعادَةَ و الشَّقاوَةَ قَبلَ أن يَخلُقَ خَلْقَهُ. فَمَن عَلِمَهُ اللّه ُ سَعيدا لَم يُبغِضْهُ أبَدا. و إن عَمِلَ شَرّا أبغَضَ عَمَلَهُ و لَم يُبغِضْهُ. و إن كانَ عَلِمَهُ شَقِيّا لَم يُحِبَّهُ أبدا. و إن عَمِلَ صالحا أحَبَّ عَمَلَهُ و أبغَضَهُ لِما يَصِيرُ إلَيهِ.۲

(انظر) العمل : باب ۲۹۰۴.

۲۰۳۳

آفرينش خوشبختى و بدبختى پيش از آفرينش مردمان

۹۷۰۲.المحاسن ( ـ به نقل از منصور بن حازم ـ ) : به امام صادق عليه السلام گفتم : آيا شقاوت و سعادت پيش از آن كه خداوند خلايق را بيافريند وجود داشته اند ؟ حضرت فرمود : آرى. و اينك من آن را [برايت] مى گويم. عرض كردم : پس. مرا خبر ده كه آيا خداوند انسانِ خوشبخت را در هيچ حالتى از حالات دشمنش مى دارد؟ فرمود : اگر موردى از موارد او را دشمن مى داشت، با نظر لطف خود او را از حالتى به حالتى در نمى آورد و خوشبختش نمى كرد. عرض كردم : مرا خبر ده از بدبخت كه آيا حالى از حالات هست كه خداوند او را در آن حالت دوست بدارد؟ فرمود : اگر او را در حالتى از حالت ها دوستش مى داشت... بدبخت رهايش نمى كرد.

۹۷۰۳.امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ پيش از آن كه خلق خود را بيافريند خوشبختى و شور بختى را آفريد ؛ پس خداوند كسى را كه بداند خوشبخت است. دشمن نمى دارد و چنانچه كار بدى انجام دهد. كارش را دشمن مى دارد اما خود او را دشمن نمى دارد و هرگاه بداند بدبخت است. هرگز او را دوست نمى دارد و چنانچه كار خوبى انجام دهد. كارش را دوست مى دارد اما به خاطر سرنوشتش وى را نا خوش مى دارد.


1.المحاسن : ۱/۴۳۶/۱۰۱۰.

2.التوحيد : ۳۵۷/۵.