۹۶۴۳.عنه صلى الله عليه و آله :لَو قد قُمتُ المَقامَ المَحمودَ لَشَفَعتُ في أبي و اُمّي و عَمّي و أخٍ كانَ لي في الجاهِلِيَّةِ.۱
۹۶۴۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في قولِهِ تعالى : {Q} «و لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَب ) : الشَّفاعَةُ. و اللّه ِ الشَّفاعةُ. و اللّه ِ الشَّفاعَةُ.۲
۹۶۴۵.الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام ( ـ في قولِهِ تعالى: {Q} «عَسى أنْ يَبْعَثَكَ رَبُّ ) : هي الشَّفاعةُ۳.۴
(انظر) الشّفاعة في الآخرة : باب ۲۰۲۹.
۲۰۱۹
شَفاعَةُ الرَّسولِ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ
۹۶۴۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :لِكُلِّ نَبِيٍّ دَعوَةٌ قد دَعا بِها و قد سَألَ سُؤلاً. و قد خَبَأتُ دَعوَتي لِشَفاعَتِي لاُِمَّتي يَومَ القِيامَةِ.۵
۹۶۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه به مقام ستوده برسم. براى پدر و مادر و عمويم و برادرى كه در جاهليت داشته ام شفاعت مى كنم.
۹۶۴۴.امام باقر عليه السلام ( ـ درباره آيه: «و بزودى پروردگارت تو را عطا مى كند ) فرمود : آن، شفاعت است. به خدا سوگند، شفاعت است ؛ به خدا سوگند، شفاعت است.
۹۶۴۵.امام باقر يا امام صادق عليهما السلام ( ـ درباره آيه: «اميد كه پروردگارت تو را به مقامى س ) فرمود : آن، مقام شفاعت است.۶
۲۰۱۹
شفاعت پيامبر صلى الله عليه و آله در روز قيامت
۹۶۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر پيامبرى به درگاه خدا دعايى كرده و از او چيزى خواسته است. امّا من خواهش خود [از خدا ]را براى شفاعت امّتم در روز قيامت نگه داشته ام.
1.بحار الأنوار : ۸/۳۶/۸.
2.بحار الأنوار : ۸/۵۷/۷۲.
3.بحار الأنوار : ۸/۴۸/۴۹.
4.قال العلاّمة قدّس اللّه روحه في شرحه على التجريد : اتّفقت العلماء على ثبوت الشفاعة للنبيّ صلى الله عليه و آله. بحار الأنوار : ۸/۳۶/۶۱. و قال النوويّ في شرح صحيح مسلم : قال القاضي عياض : مذهب أهل السنّة جواز الشفاعة عقلاً و وجوبها سمعا بصريح الآيات و بخبر الصادق. و قد جاءت الآثار التي بلغت بمجموعها التّواتر بصحّة الشفاعة. بحار الأنوار: ۸/۶۲.
5.الخصال : ۲۹/۱۰۳.
6.علاّمه حلّى ـ قدس اللّه روحه ـ در شرح تجريد الاعتقاد مى نويسد : همه علما بر شفاعت كردن پيامبر صلى الله عليه و آله اتفاق نظر دارند. نووى نيز در شرح صحيح مسلم از قول قاضى عياض مى گويد : بنا بر عقيده اهل سنّت. شفاعت از نظر عقلى روا و از نظر نقلى. بنا بر صريح آيات و خبر نبىّ صادق. واجب است. درباره صحّت شفاعت اخبار فراوانى رسيده كه مجموعا در حد تواتر است.