۲۰۱۶

حَقيقَةُ الشَّفاعَةِ

الكتاب :

(قُلْ للّه ِِ الشَّفاعَةُ جَمِيعا۱ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ و الْأرْضِ ثُمَّ إلَيهِ تُرْجَعُونَ).۲

(انظر) الأنعام : ۵۱. ۷۰. السجدة : ۴.

۲۰۱۶

حقيقت شفاعت

قرآن :

«بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست.۳ فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست. سپس به نزد او باز
گردانيده مى شويد».


1.قال العلاّمة الطباطبائي في تفسير قوله تعالى : «قُلْ للّه ِِ الشَّفاعَةُ جَميعا» : توضيح و تأكيد لما مرّ من قوله : «قُلْ أ وَ لَوْ كانُوا لا يَمْلِكُونَ شَيْئا» . الزمر : ۴۳. و اللام في « للّه » للملك. و قوله : «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ و الأَرْضِ» . الزمر : ۴۴. في مقام التعليل للجملة السابقة. و المعنى : كلّ شفاعة فإنّها مملوكة للّه فإنّه المالك لكلّ شيء. إلاّ أن يأذن لأحد في شيء منها فيملّكه إياها. و أمّا استقلال بعض عباده كالملائكة بملك الشفاعة مطلقا ـ كما يقولون ـ فممّا لا يكون. قال تعالى : «ما مِنْ شَفِيعٍ إلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ» . يونس : ۳. و للآية معنى آخر أدقّ إذا انضمّت إلى مثل قوله تعالى : «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ و لا شَفِيعٌ» . الأنعام : ۵۱. و هو أنّ الشفيع بالحقيقة هو اللّه سبحانه و غيره من الشفعاء لهم الشفاعة بإذن منه. فقد تقدّم في بحث الشفاعة في الجزء الأوّل من الكتاب أنّ الشفاعة ينتهي إلى توسّط بعض صفاته تعالى بينه و بين المشفوع له لإصلاح حاله. كتوسّط الرحمة و المغفرة بينه و بين عبده المذنب لإنجائه من وبال الذنب و تخليصه من العذاب. الميزان في تفسير القرآن : ۱۷/۲۷۰.

2.الزمر : ۴۴.

3.علاّمه طباطبايى در تفسير آيه «بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست» چنين فرمود : اين آيه توضيح و تأكيدى است بر آيه قبل كه مى فرمايد : «بگو : حتى اگر آن شفيعان هيچ قدرتى نداشته باشند؟». و حرف لام در «للّه ِ» براى ملكيت است و آيه «فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست» در مقام تعليل جمله پيشين است و بدين معناست كه هر شفاعتى مالِ خداست ؛ چرا كه او مالك همه چيز است مگر اين كه در چيزى از آنها به كسى اجازه دهد و او را مالك آن نمايد. و اما اين گفته برخى كه بعضى بندگان خدا مانند فرشتگان در شفاعت از استقلال عمل مطلق برخوردارند، درست نيست. خداوند متعال مى فرمايد : «شفاعت كننده اى نباشد مگر با اجازه او». و اين آيه چنانچه در كنار آيه «آنان را جز خدا هيچ ياور و شفيعى نباشد» قرار گيرد. معناى ديگرى، دقيقتر از آنچه گفتيم دارد و آن اين كه شفيع حقيقى همان خداوند سبحان است و ديگر شفيعان تنها به اذن او شفاعت مى كنند. ... در بحث شفاعت گفتيم كه شفاعت، با واسطه قرار گرفتن برخى صفات خداوند متعال، ميان او و شخص شفاعت شده. به منظور اصلاح وضع او. صورت مى پذيرد. مانند واسطه قرار گرفتن صفات رحمت و مغفرت، ميان خدا و بنده گناهكار او، به منظور نجات وى از بار گناه و رهانيدنش از عذاب.