۹۴۷۸.عنه صلى الله عليه و آله :بَرِئَتِ الذِّمَةُ مِمَّن أقامَ مَع المُشركينَ في دِيارِهِم.۱

(انظر) عنوان ۴۷ «البلد».
السفر : باب ۱۸۱۵.

۱۹۷۶

مَتى يَكونُ العَبدُ مِشرِكا

۹۴۷۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عن كونِ الشِّركِ أخفى مِن دَبِيبِ ا ) : لا يكونُ العَبدُ مُشرِكا حتّى يُصَلِّيَ لِغَيرِ اللّه ِ. أو يَذبَحَ لِغَيرِ اللّه ِ. أو يَدعُوَ لِغَيرِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ.۲

۱۹۷۷

الشِّركُ الخَفِيُّ

الكتاب :

(وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّه ِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ).۳

الحديث :

۹۴۸۰.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :إيّاكَ و ما يُعتَذَرُ مِنهُ. فإنَّ فيهِ الشِّركَ الخَفِيَّ.۴

۹۴۸۱.كنز العمّال عَن أبي موسى الأشعَري :خَطَبَنا رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ذاتَ يَومٍ فَقالَ : يا أيُّها الناسُ ! اتَّقُوا الشِّركَ ؛ فإنّهُ أخفى مِن دَبِيبِ النَّملِ. فقالَ مَن شاءَ أن يقولَ : و كيفَ نَتَّقِيهِ و هُو أخفى مِن دَبِيبِ النَّملِ. يا رسولَ اللّه ِ؟! قالَ : قُولُوا : اللّهُمّ إنّا نَعُوذُ بكَ أن نُشرِكَ بكَ و نحنُ نَعلَمُهُ. و نَستَغفِرُكَ لِما لا نَعلَمُهُ.۵

۹۴۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه در ديار مشركان، با آنان زندگى كند. ديگر در امان و پناه خدا نخواهد بود.

۱۹۷۶

چه زمانى عبد مشرك مى شود

۹۴۷۹.امام صادق عليه السلام ( ـ آنگاه كه درباره اين جمله كه شرك نا محسوستر از ح ) فرمود : آدمى مشرك نباشد. مگر آن گاه كه براى غير از خدا نماز خواند. يا براى غير خدا ذبح كند و يا براى غير خداوند عزّ و جلّ دعوت كند.۶

۱۹۷۷

شرك پنهان

قرآن :

«و بيشتر آنان به خدا ايمان نياورند مگر آن كه مشرك باشند».

حديث :

۹۴۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از كارى كه موجب عذر خواهى مى شود بپرهيز ؛ زيرا در آن شرك خفىّ است.

۹۴۸۱.كنز العمّال ( ـ به نقل از ابو موسى اشعرى ـ ) : روزى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ما فرمود : اى مردم! از شرك دورى كنيد ؛ كه آن نا محسوستر از حركت مورچه است. سپس فرمود : شايد كسى بخواهد بپرسد : اى رسول خدا! از شركى كه نا پيداتر از حركت مورچه است چگونه دورى كنيم؟ بگوييد : بار خدايا! از شرك آگاهانه به تو پناه مى بريم و از شرك ناآگاهانه از تو آمرزش مى طلبيم.


1.كنز العمّال : ۱۱۰۳۰.

2.الخصال : ۱۳۶/۱۵۱.

3.يوسف : ۱۰۶.

4.بحار الأنوار : ۷۸/۲۰۰/۲۸.

5.كنز العمّال : ۸۸۴۹.

6.مقصود شرك اعتقادى است بنا بر اين، اين روايت با روايات فصل بعدى تعارض ندارد.