۷۸۵۵.عنه عليه السلام :لا تَكُونَنَّ حَديدَ النَّظَرِ إلى ما لَيسَ لكَ فإنّهُ لَن يَزنِي فَرجُكَ ما حَفِظتَ عَينَكَ. فإن قَدَرتَ أن لا تَنظُرَ إلى ثَوبِ المرأةِ التي لا تَحِلُّ لكَ فافعَل.۱

(انظر) الطِّيب : باب ۲۴۰۱.

۱۶۰۳

حَدُّ الزِّنا

الكتاب :

الزّانِيَةُ و الزَّانِي فاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللّه ِ إنْ كُنْتُم تُؤمِنُونَ بِاللّه ِ والْيَومِ الآخِرِ وَ لْيَشهَدْ عَذابَهُما طائفَةٌ مِن الْمُؤمِنِينَ».۲

(انظر) النساء: ۱۵. ۱۶.

الحديث :

۷۸۵۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :حَدُّ الزاني أشَدُّ مِن حَدِّ القاذِفِ. و حَدُّ الشارِبِ أشَدُّ مِن حَدِّ القاذِفِ.۳

۷۸۵۷.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :يُجلَدُ الزانِي أشَدَّ الجَلدِ و جَلدُ المُفتَرِي بَينَ الجَلدَينِ.۴

۷۸۵۸.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :عِلَّةُ ضَربِ الزانِي على جَسَدِهِ بِأشَدِّ الضَّربِ لِمُباشَرَتِهِ الزِّنا. و استِلذاذِ الجَسَدِ كُلِّهِ بهِ. فَجُعِلَ الضَّربُ عُقوبَةً لَهُ. و عِبرَةً لِغَيرِهِ. و هُو أعظَمُ الجِناياتِ.۵

۷۸۵۵.مسيح عليه السلام :نبايد به آنچه (زنى) كه تعلّق به تو ندارد خيره شوى ؛ چه تا زمانى كه چشم خود را نگه دارى هرگز مرتكب زنا نشوى. اگر توانى كه [حتّى] به جامه زن نا محرم نگاه نكنى چنين كن.

۱۶۰۳

حدّ زنا

قرآن :

«زن و مرد زناكار را هر يك صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز واپسين ايمان داريد مبادا كه در دين خدا نسبت به آن دو دستخوش ترحّم شويد. و بايد كه به هنگام مجازات آن دو. گروهى از مؤمنان حاضر باشند».

حديث :

۷۸۵۶.امام على عليه السلام :[ضربه] حدّ زناكار بايد محكمتر از ضربه حدّ افترا زننده [به زنا ]باشد و ضربه حدّ شراب خوار محكمتر از ضربه حدّ افترا زننده [به شرابخوارى].

۷۸۵۷.امام كاظم عليه السلام :زناكار با سخت ترين ضربه تازيانه زده مى شود و افترا زننده با ضربات متوسّط.

۷۸۵۸.امام رضا عليه السلام :علّت آن كه بر پيكر زناكار بايد با سخت ترين ضربات تازيانه زد. اين است كه بدن، مرتكب زنا شده و با تمام وجود از آن لذّت برده است. از اين رو، تازيانه به عنوان كيفر بدن و درس عبرت براى ديگران قرار داده شده است و زنا، بزرگترين جنايت است.


1.تنبيه الخواطر : ۱/۶۲.

2.النور : ۲.

3.بحار الأنوار : ۷۹/۳۳/۲.

4.بحار الأنوار : ۷۹/۳۳/۳.

5.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۹۷/۱.