۹۰۳۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :يُسَلِّمُ الصغيرُ على الكبيرِ، و المارُّ على القاعِدِ، و القليلُ على الكَثيرِ.۱
۱۸۷۴
مَن لا يَنبَغي التَّسليمُ عَلَيهِم
۹۰۳۵.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :لا تَبدَؤوا أهلَ الكِتابِ بالسلامِ. فإن سَلَّمُوا علَيكُم فقولوا : عَلَيكُم.۲
۹۰۳۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :نَهى رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله أن يُسَلَّمَ على أربَعةٍ : عَلى السَّكرانِ في سُكرِهِ، و على مَن يَعمَلُ التَّماثيلَ. و عَلى مَن يَلعَبُ بِالنَّردِ. و على مَن يَلعَبُ بِالأربَعَة عَشَرَ. و أنا أزِيدُكُمُ الخامِسَةَ : أنهاكُم أن تُسَلِّمُوا على أصحابِ الشَّطرَنجِ.۳
۹۰۳۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لا تُسَلِّمُوا على اليَهُودِ. و لا على النَّصارى. و لا على المَجُوسِ. و لا عَبَدَةِ الأوثانِ. و لا على مَوائدِ شُرّابِ الخَمرِ. و لا على صاحِبِ الشَّطرَنجِ و النَّردِ. و لا على المُخَنَّثِ. و لا على الشاعِرِ الذي يَقذِفُ المُحصَناتِ. و لا على المُصَلِّي ؛ و ذلكَ لأنَّ المُصَلِّيَ لا يَستَطيعُ أن يَرُدَّ السلامَ. لأنَّ التَّسليمَ مِنَ المُسَلِّمِ تَطَوُّعٌ و الرَّدَّ علَيهِ فَريضَةٌ. و لا على آكِلِ الرِّبا. و لا على رَجُلٍ جالِسٍ على غائطٍ. و لا على الذي في الحَمّامِ. و لا على الفاسِقِ المُعلِنِ بِفِسقِهِ.۴
۹۰۳۴.امام صادق عليه السلام :كوچكتر به بزرگتر سلام كند. و رهگذر به نشسته و عدّه كمتر به عدّه زيادتر.
۱۸۷۴
كسانى كه نبايد به آنان سلام كرد
۹۰۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شما به اهل كتاب سلام نكنيد و اگر به شما سلام كردند. در جواب بگوييد : عليكم.
۹۰۳۶.امام على عليه السلام :رسول خدا صلى الله عليه و آله از سلام كردن به چهار كس نهى فرمود ؛ به آدمى كه در حال مستى است. به پيكر تراش. به نرد باز و به كسى كه سه پَر۵ بازى مى كند. پنجمى را من اضافه مى كنم : شما را از سلام كردن به شطرنج بازان نهى مى كنم.
۹۰۳۷.امام باقر عليه السلام :نه به يهوديان سلام كنيد. نه به نصرانيان. نه به مجوسيان. نه به بت پرستان. نه به كسانى كه بر سفره شراب خواران مى نشينند و نه به شطرنج بازان و نرد بازان و نه به مأبون و نه به شاعرى كه به زنان پاكدامن تهمت مى زند و نه به كسى كه در حال نماز است ؛ زيرا نمازگزار نمى تواند جواب سلام را بدهد. در حالى كه سلام كردن براى مسلمان مستحب است و جواب سلام او را دادن واجب و نه به ربا خوار و نه به كسى كه در حال قضاى حاجت است و نه به كسى كه در حمّام است و نه به فاسقى كه آشكارا فسق و گناه مى كند.
1.الكافي : ۲/۶۴۶/۱.
2.قرب الإسناد : ۱۳۳/۴۶۵.
3.بحار الأنوار : ۷۶/۸/۳۲.
4.بحار الأنوار : ۷۶/۹/۳۵.
5.سه پَر يا همان دوز بازى كه در اين دوره مرسوم است ـ م.