الحديث :

۷۸۱۳.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ( ـ في قولهِ : {Q} «قَدْ أفْلَحَ مَنْ تَزَكّى» {/Q} ) : مَن شَهِدَ أن لا إلهَ إلاّ اللّه ُ و خَلَعَ الأندادَ و شَهِدَ أنّي رسولُ اللّه ِ.۱

۷۸۱۴.عنه صلى الله عليه و آله :بِتَزكِيَةِ النَّفسِ يَحصُلُ الصَّفاءُ.۲

۷۸۱۵.مجمع البيان عن سعيدِ بنِ أبي هلالٍ :كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا قَرَأ هذِهِ الآيَةَ «قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَكّاها» وَقَفَ ثُمّ قالَ : اللَّهُمَّ آتِ نَفسِي تَقواها. أنتَ وَلِيُّها و مَولاها. و زَكِّها و أنتَ خَيرُ مَن زَكّاها.۳

۱۵۹۲

مَوانِعُ التَّزكِيَةِ

الكتاب :

إنَّ الَّذِينَ يَشتَرُونَ بعَهْدِ اللّه ِ وَ أيمانِهِم ثَمَنا قَلِيلاً أُولئكَ لا خَلاقَ لَهُم فِي الاْخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ و لا يَنْظُرُ إلَيْهِمْ يَوْمَ القِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُم عَذابٌ ألِيمٌ».۴

(انظر) البقرة: ۱۷۴.

الحديث :

۷۸۱۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :ثلاثةٌ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ و لا يَنظُرُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ و لا يُزَكِّيهِم و لَهُم عَذابٌ ألِيمٌ: شيخٌ زانٍ. و مَلِكٌ جَبَّارٌ. و مُقِلٌّ مُختالٌ.۵

حديث :

۷۸۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ درباره آيه «رستگار شد كسى كه تزكيه گشت» ـ ) فرمود : منظور. كسى است كه به يگانگى خداوند گواهى دهد و به او شرك نورزد و شهادت دهد كه من رسول خدا هستم.

۷۸۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :با تزكيه نفْس است كه صفا[ى جان] به دست مى آيد.

۷۸۱۵.مجمع البيان ( ـ به نقل از سعيد بن ابى هلال ـ ) : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگاه آيه «رستگار شد. كسى كه نفْس را تزكيه كرد» را مى خواند. درنگ مى كرد و سپس مى گفت : خدايا! نفْس مرا تقوا عطا فرما، كه تو سرپرست و مولاى آنى. و آن را پاك و تزكيه فرما. كه براى تزكيه آن تو بهترينى.

۱۵۹۲

موانع تزكيه

قرآن :

«كسانى كه عهد خدا و سوگندهاى خود را به بهايى اندك مى فروشند. در آخرت نصيبى ندارند و خدا در قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و آنان را تزكيه نمى كند و برايشان عذابى درد آور است».

حديث :

۷۸۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه نفرند كه خداوند در روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و نگاهشان نمى كند و آنان را تزكيه نمى نمايد و عذابى دردآور دارند : پير مردِ زناكار. پادشاهِ ستمكار و فقيرِ متكبّر.


1.الدرّ المنثور : ۸/۴۸۵.

2.تنبيه الخواطر : ۲/۱۱۹.

3.مجمع البيان : ۱۰/۷۵۵.

4.آل عمران : ۷۷.

5.الكافي : ۲/۳۱۱/۱۴.