(انظر) مستدرك الوسائل : ۱۸ / ۱۹۱ باب ۱.
وسائل الشيعة : ۱۸ / ۵۷۶ باب ۱.

۱۷۶۳

أنواعُ السِّحرِ

۸۵۲۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا سَألَهُ زِندِيقٌ عن السِّحرِ : ما أصلُهُ ) : إنَّ السِّحرَ على وُجُوهٍ شَتّى : وَجهٌ مِنها بمَنزِلَةِ الطِّبِّ. كما أنَّ الأطِبّاءَ وَضَعُوا لِكُلِّ داءٍ دَواءً فكذلكَ عِلمُ السِّحرِ احْتالُوا لِكُلِّ صِحَّةٍ آفَةً. و لِكُلِّ عافِيَةٍ عاهَةً. و لكُلِّ مَعنىً حِيلَةً. و نوعٌ مِنهُ آخَرُ خَطفَةٌ و سُرعةٌ و مَخاريقُ و خِفَّةٌ. و نوعٌ مِنهُ ما يَأخُذُ أولياءُ الشَّياطينِ عَنهُم... فَأقرَبُ أقاوِيلِ السِّحرِ مِنَ الصَّوابِ أنّهُ بمَنزِلَةِ الطِّبِّ. إنّ الساحِرَ عالَجَ الرجُلَ فَامتَنَعَ مِن مُجامَعَةِ النساءِ. فَجاءَ الطبيبُ فَعالَجَهُ بغَيرِ ذلكَ العِلاجِ فَاُبرِئَ.۱

۱۷۶۳

انواع جادو

۸۵۲۲.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به زنديقى كه پرسيد : منشأ جادو چيست و چ ) فرمود : جادو. گونه هاى مختلفى دارد : گونه اى از آن به منزله طبابت است. همان طور كه پزشكان براى هر بيمارى و دردى دارويى درست كرده اند. در علم سحر نيز جادوگران براى هر صحّتى آفتى و براى هر عافيتى درد و رنجى و براى هر كارى چاره اى انديشيده اند. گونه اى ديگر از آن چشم بندى. چالاكى. مهارت و تردستى است. نوع ديگرى از آن امورى است كه جن گيرها از جنّيان فرا مى گيرند. نزديكترين عقيده درباره جادو به واقعيت آن است كه جادو به منزله طبابت است. جادوگر مردى را جادو مى كند كه نتواند با زن نزديكى نمايد و پزشك مى آيد و او را از طريق ديگرى (دارو و نه جادو) معالجه مى كند و بهبود مى يابد.


1.بحار الأنوار : ۶۳/۲۱/۱۴.