۸۴۵۷.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :أقرَبُ ما يَكونُ العَبدُ مِنَ اللّه ِ عزّ و جلّ و هُو ساجِدٌ. و ذلكَ قولُهُ تباركَ و تعالى : «و اسْجُدْ وَ اقْتَرِب» .۱

(انظر) المقرّبون : باب ۳۲۷۷.

۱۷۳۶

تَفسيرُ السُّجودِ

۸۴۵۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :السُّجودُ الجِسمانِيُّ هُو وَضعُ عَتائقِ الوُجُوهِ على التُّرابِ. و استِقبالُ الأرضِ بِالرّاحَتَينِ و الكَفَّينِ و أطرافِ القَدَمَينِ مَع خُشوعِ القَلبِ و إخلاصِ النِّيَّةِ. و السُّجودُ النَّفسانيُّ فَراغُ القَلبِ مِن الفانِياتِ. و الإقبالُ بكُنْهِ الهِمَّةِ على الباقِياتِ و خَلعُ الكِبْرِ و الحَمِيَّةِ. و قَطعُ العَلائقِ الدُّنيويَّةِ. و التَّحَلِّي بالخلائقِ النَّبَوِيَّةِ.۲

۸۴۵۹.عنه عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عن معنى السُّجودِ ـ ) : مَعناهُ : مِنها خَلَقتَني ؛ يَعنِي مِن التُّرابِ. و رَفْعُ رَأسِكَ مِنَ السُّجودِ مَعناهُ : مِنها أخرَجتَني. و السَّجدَةُ الثانيَةُ : و إلَيها تُعِيدُني. و رَفْعُ رَأسِكَ مِن السَّجدَةِ الثانيَةِ: و مِنها تُخرِجُني تارَةً اُخرى. و معنى قَولِهِ «سُبحانَ رَبِّيَ الأعلى». فَسُبحانَ : أنَفَةٌ للّه ِ، و رَبِّي : خالِقِي. و الأعلى : أي عَلا و ارتَفَعَ في سَماواتِهِ حتّى صارَ العِبادُ كُلُّهُم دُونَهُ. و قَهَرَهُم بِعِزَّتِهِ. و مِن عِندِهِ التَّدبيرُ. و إلَيهِ تَعرُجُ المَعارِجُ.۳

۸۴۵۷.امام رضا عليه السلام :نزديكترين حال بنده به خداوند عزّ و جلّ زمانى است كه در سجود است. و اين سخن خداوند تبارك و تعالى است، آن جا كه مى فرمايد : «سجده كن و [به خدا ]نزديك شو».

۱۷۳۶

معناى سجود

۸۴۵۸.امام على عليه السلام :سجود جسمانى، عبارت است از گذاشتن قسمتهاى شريف صورت بر خاك و نهادن كف دستها و نوك پاها به زمين، با خشوعِ قلب و نيّتِ خالص. و سجود روحانى، خالى كردن دل است از امور فانى و روى آوردن با تمام وجود به آنچه ماندنى و جاويدان است و بركندن لباس كبر و غرور و بريدن علايق و تعلّقات دنيوى و آراسته شدن به خُلق و خويهاى نبوى.

۸۴۵۹.امام على عليه السلام ( ـ در پاسخ به سؤال از معناى سجود [در حال نماز] ـ ) فرمود : معنايش اين است كه مرا از خاك آفريدى و برداشتن سر از سجود معنايش اين است كه مرا از خاك بيرون آوردى و سجده دوم، يعنى مرا به خاك بر مى گردانى و سر برداشتن از سجده دوم. يعنى بار ديگر مرا از خاك بيرون مى آورى [اما] و جمله سبحان ربّى الأعلى ؛ «سبحان» يعنى پاك و منزّه دانستن خدا [از مرتبه مخلوقان] و «ربّى» يعنى آفريدگار من و «اعلى» يعنى بر فراز آسمان هاى خود جاى دارد به طورى كه بندگان همگى زير دست او و مقهور عزّت و شكوه اويند و اوست كه همگان را تدبير مى كند و هر عروجى به سوى اوست.


1.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۷/۱۵.

2.غرر الحكم : ۲۲۱۰ ـ ۲۲۱۱.

3.بحار الأنوار : ۸۵/۱۳۹/۲۴.